Forum: Alevitisme (stromingen)

Sorteer oplopendDatum
Sorteer op
Je mag geen reacties plaatsen als je uitgelogd bent. Scroll naar beneden
Discussie: Alevitisme (stromingen)
Yoosz (22)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 08 november 2008 21:42:24
Ga naar profiel Ga naar gastenboek Ga naar fotoalbum Ga naar dagboek

Beheerder zei:
hangt ervanaf k hoop dat we de topic niet weer hoeven te sluitenwink.gif

bedankt voor je idee maar de mods weten best wat hen te doen staan

wink.gif ok vogel
CultureG.. (33)
Gebruiker
CultureGlues avatar
Geplaatst op: 08 november 2008 21:50:10

Beheerder zei:
hangt ervanaf k hoop dat we de topic niet weer hoeven te sluitenwink.gif

bedankt voor je idee maar de mods weten best wat hen te doen staan
Jou geld kunnen laten verdienen? Of sta jij lager in rang? wink.gif

Maar ok.. mss doe je wel ééns iets met goede ideeen.
Nineveh (21)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 08 november 2008 21:56:39

of sta je lager in de rangwink.gif

crying.gifomg
Opstand (24)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 08 november 2008 22:04:16

Om antwoord op je vraag te geven: De werkelijkheid is dat er na de dood van de Profeet 4 kaliefen waren. In de Islam heb je 2 grootse stromingen, de Sji'ieten en de Soennieten. De soennieten wensden als de opvolger van de profeet zijn trouwe vriend Abu Bekr, de Sji'ieten echter geloofden dat Ali, zijn neef de opvolger moest worden. De Alevieten geloven tevens dat Ali een profeet was. Daar zijn 2 kanttekeningen bij, allereerst staat er geschreven dat de profeet heeft gezegd dat er ná hem geen profeet zou komen, anderzijds staat er geschreven dat Ali de opvolger moest worden. Na vele jaren is uit de Sji'tische stroming de Alevieten ontstaan. Veel mensen beschouwen deze mensen niet als gelovigen omdat zij niet naar de moskee gaan onder andere. Dat heeft als reden dat Ali in een moskee is vermoord. Echter, denkt men vaak dat Alevieten alléén in Ali als profeet geloven, maar zij geloven ook in Profeet Mohammed. De link is heel simpel..Alevieten geloven dus dat Ali dé 1ste kalief (opvolger) was, terwijl de werkelijkheid is dat Abu Bekr dat was.

http://img201.imageshack.us/my.php?image=famtreeil8.gif
Op deze stamboom (die nogal moeilijk te vinden is) zie je de lijnen vanaf de Profeet. Als je kijkt naar waar Abu Bekr zit en waar Ali zit, kun je goed begrjipen waarom Ali de opvolger zou moeten zijn. De paars geschreven letters geven de 1ste 4 kaliefen ('Caliph'wink.gif aan.

Deze boek: http://www.selexyz.nl/pages/search_v2/S2/SEARCHRESULTPRODUCTS.aspx is ook handig als je de leer van de Sjiíeten, alevieten en soennieten wilt begrijpen. Het is het enige (Nederlandstalige) boek die de achterliggende gedachte van deze stromingen weergeeft. Er is een aparte hoofdstuk aan gewijd, de rest van de hoofdstukken zijn trouwens ook zeer aan te radenwink.gif

[Gewijzigd op 08 november 2008 22:07:09]
CultureG.. (33)
Gebruiker
CultureGlues avatar
Geplaatst op: 08 november 2008 22:09:13

Mooi onderbouwt antwoord!

Maar het stukje 'Alevieten geloven dus dat Ali dé 1ste kalief (opvolger) was, terwijl de werkelijkheid is dat Abu Bekr dat was.' vind ik wel grappig..

De andere gelooft.. terwijl het in werkelijkheid.. alsof dat dan geen geloof is maar zekerheid..
Opstand (24)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 08 november 2008 22:13:30

Ja zoals ik het al zei, de werkelijkheid is dat Abu Bekr eenmaal de 1ste kalief werd. Maar als er staat geschreven dat de Profeet heeft gezegd dat Ali hem moest opvolgen, krijg je een botsing. Die botsing monde dus uit tot wat wij nu kennen, de Sji'ieten en de Soennieten. De een zegt, hij was niet de eerste opvolger, de andere wel. Wat krijg je dan? 2 stromingen met gelovigen die elk iets anders geloven..Maar zoals ik het al eerder zei, wat er hoorde te gebeuren is niet gebeurd..Dus de scheiding tussen realiteit en waarheid moeten gescheiden blijven..
Yoosz (22)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 08 november 2008 22:21:57

Op deze stamboom (die nogal moeilijk te vinden is) zie je de lijnen vanaf de Profeet. Als je kijkt naar waar Abu Bekr zit en waar Ali zit, kun je goed begrjipen waarom Ali de opvolger zou moeten zijn

sorry vriend ten eerste khalief heeft niks met familie zaken te maken

2 omdat ali r.a. familie van de profeet ( vzmh ) is betekent niet meteen dat hij de meest geschikte is

3 ali r.a heeft zelf niks gezegt toen abu bekir r.a. als eerste khalief werdt

ebu bekir r.a. zei
Er is geen god dan Allah ( swt ) en Mohammed ( vzmh ) is Zijn boodschapper. Oh gelovigen, als het Mohammed is die jullie aanbidden, weet dan dat Mohammed ( vzmh ) dood is. Maar als het Allah is die jullie aanbidden, weet dan dat Allah ( swt ) leeft, want Allah ( swt ) is onsterfelijk." Allah ( swt ) zegt:

"En Mohammed ( vzmh ) is niet meer dan een boodschapper, voor hem zijn de boodschappers reeds heengegaan. Als hij dan zou sterven of gedood worden: waarom zouden jullie je dan op jullie hielen omdraaien (terugvallen in geloof) En wie zich op zijn hielen zou omdraaien: het schaadt Allah ( swt ) niet. En Allah ( swt ) zal de dankbaren belonen."
[Gewijzigd op 08 november 2008 22:24:05]
Yoosz (22)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 08 november 2008 22:25:41

[quote=Opstand] Maar als er staat geschreven dat de Profeet heeft gezegd dat Ali hem moest opvolgen, quote]

waar staat dit geschreven

en daarna de profeet had eerlijk gezegt niks over de 1 ste khalief gezegt
Yoosz (22)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 08 november 2008 22:30:59

en om een punt te zetten of mensen nu eenmaal accepteren of niet

ebu bekir is de eerste khalief

Verkiezing tot Khalifa

‘Aiesja vertelde dat vlak voor het sterven van de Boodschapper van Allah (saw) deze tegen haar zei: Breng me ‘Abdoerrahman ibn Abi Bakr en ik zal een testament opmaken voor Aboe Bakr, opdat niemand niet akkoord zal gaan met hem na mijn sterven. (‘Aiesja zei verderhappy.gif Later zei hij (saw): Laat maar. Ik zoek mijn toevlucht bij Allah (swt) dat de gelovigen het niets eens zouden zijn over Aboe Bakr.

Toen de Boodschapper van Allah (saw) zo zwak werd door zijn ziekte dat hij niet langer het gebed kon leiden gaf hij de opdracht dat Aboe Bakr in zijn (saw) afwezigheid het gebed moest leiden. Toen het eenmaal tijd was voor het gebed en Aboe Bakr er niet was, stapte ‘Oemar naar voren om de moslims in het gebed voor te gaan. Ibn ‘Oemar zei: " ‘Oemar zei: ‘Allahoe Akbar'. De Boodschapper van Allah (saw) hoorde zijn Takbier, hief zijn hoofd op in boosheid en zei: Waar is Ibn Aboe Qoehafa?"

Na de dood van de Boodschapper van Allah (saw) zou Aboe Bakr dan ook gekozen worden tot opvolger (Khalifa) van de Boodschapper van Allah (saw) als leiders van de mensen. ‘Oemar vertelde hoe dit precies plaats had: "Na de dood van de Boodschapper van Allah (saw) vernamen we dat de Ansar zich niet bij ons verzamelden, maar dat ze zich verzameld hadden op de binnenplaats van Bani Sa'ida. ‘Ali en Az Zoebayr (twee van de voornaamsten van moslims), en wie zich ook tezamen met hen bevonden, waren niet met ons terwijl de Moehadjirien zich verzamelden bij Aboe Bakr. Ik zei tegen Aboe Bakr: ‘Laat ons gaan tot naar de Ansaar broeders van ons'. En zo trokken we er op uit om hen te vinden, en toen we tot nabij aan hen kwamen troffen we twee van de vrome mensen onder hen die ons informeerden betreffende het finale besluit van de Ansaar. Ze zeiden: ‘O groep van Moehadjirien, waar gaan jullie naar toe?'. We antwoordden: ‘We gaan naar onze Ansaari broeders'. Ze zeiden tegen ons: ‘Jullie zouden niet naar hen moeten gaan. Breng ten uitvoer wat wij al besloten hebben'. Ik zei: ‘Bij Allah, we zullen naar hen gaan'. En zo gingen we voort totdat we hen bereikten bij de schuur van Bani Sa'id." Na enige discussie zei Aboe Bakr: "... Jullie moeten kiezen, ofwel ‘Oemar ofwel Aboe Oebayda bin Al Djarra als jullie Khalifa". ‘Oemar zei: "Nee, we verkiezen jouw, want jij bent onze leider en de beste van onder ons en de meest geliefde van ons allemaal bij de Boodschapper van Allah(saw)". Dus nam ‘Oemar de hand van Aboe Bakr en gaf hem de bay'a, en ook de mensen gaven hem de bay'a. Al Habbab ibn Al Moenthier (van onder de Ansaar) was de eerste die hierop volgde.

Nadat Aboe Bakr de bay'a had gekregen, zo vertelt Imam As Soejoeti van Aboe Sa'id al Choedri, besteeg hij de minbar (preekstoel) van de Boodschapper van Allah (saw) en hij keek naar de gezichten van de mensen. Hij vond Az Zoebayr niet onder hen dus hij liet hem roepen en hij kwam. Hij (Aboe Bakr) zei: "Je zei, oh zoon van de tante van de Boodschapper van Allah (saw) en zijn discipel, dat je de staf van de moslims wilt breken5". Dus zei hij (Az Zoebayr): "Er rust geen schuld op u, Khalifa van de Boodschapper van Allah (saw)". En hij (Az Zoebayr) stond op en gaf hem (Aboe Bakr) de bay'a. Toen keek Aboe Bakr naar de gezichten van de mensen en hij vond ‘Ali niet onder hen dus hij liet hem roepen en hij kwam. Hij (Aboe Bakr) zei: "Je zei, oh neef van de Boodschapper van Allah (saw) en zijn familie middels het huwelijk met zijn dochter, dat je de staf van de moslims wilt breken". Dus zei hij (‘Ali): "Er rust geen schuld op u, Khalifa van de Boodschapper van Allah (saw)". En hij (‘Ali) stond op en gaf hem (Aboe Bakr) de bay'a.

Zo was er dus een consensus tot stand gebracht onder al de moslims dat Aboe Bakr de eerste Khalifa van de Boodschapper van Allah (saw) zou zijn. ‘Oemar zei later: "Laat geen van jullie mensen zichzelf voor de gek houden door te zeggen: ‘De verkiezing van Aboe Bakr was plotseling en onverwacht'. Het was wel zo maar Allah (swt) beschermde ons van het kwaad hierin. Er is niemand onder jullie vandaag voor wie geldt dat de nekken van al de concurrenten te kort komen (oftewel: die geen concurrenten heeft en duidelijk de beste is), zoals bij Aboe Bakr het geval was." Hiermee wenste ‘Oemar aan te geven dat alhoewel de manier waarop de keuze voor Aboe Bakr als Khalifa tot stand niet de beste was, dat de uiteindelijke beslissing wel de beste was.
In de Sahieh van zowel Imam Al Boechari als Imam Moeslim valt te lezen dat de Boodschapper van Allah (saw) heeft gezegd: Laat in de moskee geen doorgang vrij behalve de doorgang van Aboe Bakr. Volgens de geleerden is dit een indicatie afkomstig van de Boodschapper van Allah (saw) dat hij wilde dat Aboe Bakr zijn Khalifa zou worden: voor hem moest de doorgang in de moskee vrijgelaten worden opdat Aboe Bakr de moslims zou kunnen leiden in het gebed.

[Gewijzigd op 09 november 2008 02:18:32]
Opstand (24)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 09 november 2008 01:58:30

Yoosz zei:
Op deze stamboom (die nogal moeilijk te vinden is) zie je de lijnen vanaf de Profeet. Als je kijkt naar waar Abu Bekr zit en waar Ali zit, kun je goed begrjipen waarom Ali de opvolger zou moeten zijn

sorry vriend ten eerste khalief heeft niks met familie zaken te maken

2 omdat ali r.a. familie van de profeet ( vzmh ) is betekent niet meteen dat hij de meest geschikte is

3 ali r.a heeft zelf niks gezegt toen abu bekir r.a. als eerste khalief werdt

ebu bekir r.a. zei
Er is geen god dan Allah ( swt ) en Mohammed ( vzmh ) is Zijn boodschapper. Oh gelovigen, als het Mohammed is die jullie aanbidden, weet dan dat Mohammed ( vzmh ) dood is. Maar als het Allah is die jullie aanbidden, weet dan dat Allah ( swt ) leeft, want Allah ( swt ) is onsterfelijk." Allah ( swt ) zegt:

"En Mohammed ( vzmh ) is niet meer dan een boodschapper, voor hem zijn de boodschappers reeds heengegaan. Als hij dan zou sterven of gedood worden: waarom zouden jullie je dan op jullie hielen omdraaien (terugvallen in geloof) En wie zich op zijn hielen zou omdraaien: het schaadt Allah ( swt ) niet. En Allah ( swt ) zal de dankbaren belonen."

Ik ben je vriend niet, dus praat op een normale toon tegen me. En daarnaast, ik zeg niet dat familie het meest geschikte is. Ik zeg alleen dat het LOGISCH is, en behalve dat, elke Moslims die de Koran leest of heeft gelezen, weet dat de Profeet heeft gezegd dat Ali zijn opvolger moest worden. Als je dat wilt ontkennen ligt het niet aan mij. En het klopt dat Ali niets heeft gezegd toen Abu Bekr de opvolger werd. Terwijl Ali de begravenis van de Profeet aan het regelen was, zat Abu Bekr de mensen toe te spreken dat hij de opvolger zou worden. Het volk heeft hem toen geaccepteerd als 1ste kalief. Dat Abu Bekr de volk liet kiezen was tegen de wens e eer van de Profeet in. Want die had immers al aangegeven dat Ali zijn opvolger moest worden. Dát is een feit, en het is ook een feit dat Abu Bekr zich liet verkiezen door het volkwink.gif Dat Ali daar niets over heeft gezegd bewijst zijn eer en mannelijkheid.
En dat jij zegt, dat de Kaliefen niets met familie te maken hebben klopt niet helemaal, de 3e kalief, Uthman, was afkomstig van een familie die tégen de profeet streed. Deze familie was degene die beeltjes en andere goden aanbad. Je ziet alleen een directe lijn tussen Ali en de Profeet Mohammed. Toeval of niet, het is pure logica. En het is voor mij net zozeer toeval, dat Jezus 12 discipelen had en dat er vanuit de Sji'itische tak de 12 Imamlar waren. Niet al het woord letterlijk van de Koran en teksten opvatten, zoek de symboliek erachterwink.gif
Yoosz (22)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 09 november 2008 02:02:50

owhja dan bewijs het dat de profeet zoiets gezegt heeft

en wrm deed hz ali r.a zelf niks waarom zij hij niks in ze tijd over de khalief

daarna ik praat ook op een normale toon ik zeg vriend
je hoef niet letterlijk een vriend te zijn maar ik zeg nog om uit respect vriend

maar als je dat erg vindt zal ik dat buiten laten

en daarna

Ik zeg alleen dat het LOGISCH is

dus het is logisch dat ali r.a. de opvolger moet zijn omdat die dichstbij zijnde familie is

jonge ga de kuran beter lezen voor dat je nog meer onzin praat

[Gewijzigd op 09 november 2008 02:04:20]
Opstand (24)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 09 november 2008 02:13:27

Yoosz zei:

je hoef niet letterlijk een vriend te zijn maar ik zeg nog om uit respect vriend

Waarom moet ik een gelovige al bewijzen wat hij in zijn eigen hart kan vinden? Is het geloof er om bewijs te krijgen? Kun jij mij bewijs geven dat de Abu Bekr daadwerkelijk Abu Bekr was? Het gaat niet om bewijs, want jij gelooft eenmaal dat wat Alevieten geloven onzin is. Nogmaals, ik weet niet wat Ali dacht, ik geloof dat hij als een man de keus van het volk respecteerde. Vergeet niet dat het de soennieten waren die de neef van de Profeet vermoord hebben, vergeet niet dat het Ali's zoon was, wiens hoofd werd afgehakt door de Soennieten en waar mee werd gevoetbald. Maar goed, jij wilt bewijs, dan krijg je bewijs.

Het hoogtepunt van zijn preek was toen de Profeet (s), Imam 'Ali angel.gif bij de hand nemend, zijn volgelingen vroeg of hij superieur was in autoriteit (awla) aan de gelovigen zelf. De menigte riep eenstemmig: "Dat is zo, O Apostel van Allah".
Hij verklaarde toen: "Hij van wie ik de meester (mawla) ben, van hem is ook 'Ali de meester (mawla). O God, wees de vriend van hem die zijn vriend is en wees de vijand van hem die zijn vijand is."Onmiddellijk nadat de Profeet (s) zijn toespraak beëindigd had, werd het volgende vers van de Qur'an geopenbaard:
Nu heb Ik uw godsdienst voor u vervolmaakt, Mijn gunst aan u voltooid en de Islam voor u als godsdienst gekozen. (Qur'an 5:3)Na deze toespraak vroeg de Profeet (s) iedereen om de eed van trouw af te leggen aan 'Ali angel.gif en om hem te feliciteren. Onder degenen die dat deden was 'Umar bin al-Khattab, een latere khalief die zei: "Goed gedaan Ibn Abi Talib! Vandaag ben je de meester geworden van alle gelovige mannen en vrouwen."
Een Arabier, die gehoord had over deze gebeurtenis van Ghadir Khumm, kwam naar de Profeet (s) toe en zei: "U beval ons te getuigen dat er geen godheid is behalve Allah en dat u de boodschapper van Allah bent. Wij gehoorzaamden u. U beval ons om vijf keer per dag te bidden en wij gehoorzaamden. U beval ons om het vasten van de maand van Ramadan in acht te nemen en wij gehoorzaamden. Toen beval u ons om op pelgrimagstocht naar Mekka te gaan en wij gehoorzaamden. Maar u bent niet tevreden met dit alles en u bevorderde uw neef door uw hand en drong hem aan ons op als onze meester door te zeggen 'Ali is de mawla van wie ik de mawla ben.' Is deze verordening van Allah of van u?" De Profeet (s) zei: "Van Allah die de enige godheid is! Dit komt van Allah, de Machtige en de Glorieuze."Dit antwoord horend, keerde de man terug en liep naar zijn vrouwtjeskameel, zeggend: "O Allah! Als wat Mohamed zei juist is, werp dan een steen uit de hemel en onderwerp ons aan hevige pijn en marteling." Hij had zijn vrouwtjeskameel nog niet bereikt, toen Allah een steen naar hem wierp die hem op het hoofd raakte, zijn lichaam doorboorde en hem dood achterliet. Het was bij deze gelegenheid dat de volgende verzen neerdaalden:
Men vraagt naar de straf, die straks zal vallen. Over de ongelovigen, die niemand kan weerhouden, van Allah, de Heer der Wegen die omhoog leiden.
(Qur'an 70:1-3)/

[Gewijzigd op 09 november 2008 02:21:05]
Opstand (24)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 09 november 2008 02:18:18

Yoosz zei:

en daarna

Ik zeg alleen dat het LOGISCH is

dus het is logisch dat ali r.a. de opvolger moet zijn omdat die dichstbij zijnde familie is

jonge ga de kuran beter lezen voor dat je nog meer onzin praat

Luister jij, JIJ moet je eens in je eigen geloof verdiepen voordat je anderen op deze manier verwijt. Weet jij wel dat het verplicht is om elke woord, om elke zin uit de Koran net zolang te lezen tot je het begrijpt? De Koran is geen geschrift waarvan je de tekst letterlijk moet nemen. Het is de kunst van de gelovige, om zich zo te verdiepen in elke woord, in elke zin totdat ie de symboliek erachter begrijpt. Vertel mij waarom jij een mede-gelovige afwijst en verwijten maakt, terwijl de Koran jouw verbiedt een ander te veroordelen, terwijl de Koran jou verbiedt om je medemens onrespectvol te behandelen, terwijl de Koran jou verplicht na te denken voordat je wat zegt. Ik denk dat jij je emoties niet onder controle hebt en dat je alleen maar je zin wilt krijgen, dat je alleen maar wilt vechten tegen dingen die anders zijn dan waar jij in gelooft. Je bent een angsthaas, want jij bent niet één met je geloof.
Yoosz (22)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 09 november 2008 02:21:38

hmm check je zelf eens ik heb mijn bewijs boven allang al gezet

nog steeds als de profeet zei dat ali r.a. de eerste khalief is

dan zou ali r.a ook wat zeggen in ze tijd

aangezien hij zelf niks gezegt heeft is het niet een beetje raar

geef hier eerst antwoord dan praat ik verder
Yoosz (22)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 09 november 2008 02:26:19

er staat quran 5.3 ik heb opgezocht er staat bij 5 .3

[5:0] In the name of God, Most Gracious, Most Merciful

[5:1] O you who believe, you shall fulfill your covenants. Permitted for you to eat are the livestock, except those specifically prohibited herein. You shall not permit hunting throughout Hajj pilgrimage. GOD decrees whatever He wills.

[5:2] O you who believe, do not violate the rites instituted by GOD, nor the Sacred Months, nor the animals to be offered, nor the garlands marking them, nor the people who head for the Sacred Shrine (Ka`bah) seeking blessings from their Lord and approval. Once you complete the pilgrimage, you may hunt.* Do not be provoked into aggression by your hatred of people who once prevented you from going to the Sacred Masjid. You shall cooperate in matters of righteousness and piety; do not cooperate in matters that are sinful and evil. You shall observe GOD. GOD is strict in enforcing retribution.
Footnote

Only Four Meats Prohibited "Animals that die of themselves" Defined

[5:3] Prohibited for you are animals that die of themselves, blood, the meat of pigs,* and animals dedicated to other than GOD. (Animals that die of themselves include those) strangled, struck with an object, fallen from a height, gored, attacked by a wild animal - unless you save your animal before it dies - and animals sacrificed on altars. Also prohibited is dividing the meat through a game of chance; this is an abomination. Today, the disbelievers have given up concerning (the eradication of) your religion; do not fear them and fear Me instead. Today, I have completed your religion, perfected My blessing upon you, and I have decreed Submission as the religion for you. If one is forced by famine (to eat prohibited food), without being deliberately sinful, then GOD is Forgiver, Merciful.

met andere woorden je informatie klopt niet
dus ik zet meteen een punt angezien je tog zoveel weet
[Gewijzigd op 09 november 2008 02:28:11]
Opstand (24)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 09 november 2008 02:29:51

Yoosz zei:
hmm check je zelf eens ik heb mijn bewijs boven allang al gezet

nog steeds als de profeet zei dat ali r.a. de eerste khalief is

dan zou ali r.a ook wat zeggen in ze tijd

aangezien hij zelf niks gezegt heeft is het niet een beetje raar

geef hier eerst antwoord dan praat ik verder

Ik heb jou geen bewijs gevraagd. Welke gelovige vraagt nou om bewijs? Beetje hypocriet, niet? Als jij naar bewijzen zoekt moet je je maar in de wetenschap verdiepen, want het geloof geeft je geen bewijzen, het geeft je het geloof, meer heb je niet nodig. En ik denk dat jij de Koran de volgende keer maar achterwege moet laten, want jij wilt blijkbaar niet lezen dat ik al een paar keer heb geschreven dat ik niet KAN weten waarom Ali niets heeft gezegd. Ali was niet uit op ruzie, Ali was niet uit op conflicten, Ali accepteerde het, en ondanks dat werd hij alsnog vermoord, in de Moskee. Met mijn kennis durf ik te beweren dat Ali wijs was door niets te zeggen, want dat zou een oorlog of conflict tussen de Moslims zelf. Men had voor Abu Bekr gekozen, moest Ali hem vermoorden? Moest Ali de Moslims opstoken? Redenen genoeg, maar ik was er toen niet, ik weet niet wat Hij dacht, ik weet niet wat hij met zijn zwijgen wilde bereiken. Ik kan daarover slechts speculeren. Als jij witl begrijpen waarom Ali niets heeft gezegd, zou ik op onderzoek uitgaan. Gebruik daarbij alle mogelijke bronnen, niet alleen die van de Soennieten.wink.gif
Yoosz (22)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 09 november 2008 02:36:51

je hoef het niet te vragen ik zet erbij

en aangezien het juist moet je moet kunnen aantonen

en dit is nu de verschil tussen jouw en mij

wanneer er staat in de kuran staat dit jij geloof het meteen
maar allah swt zegt lees dus je moet het kunnen aantonen op internet kun je talloze site vinden waar ze de islam zwart maken

maar jij zal meteen geloven en waarom jij hebt geen bewijzen nodig

hoe geloof je iets zonder te kunnen bewijzen

als een ongelovige aan je vraag ga je gewoon zeggen
in de kuran staat dit en dat

maar je de ongelovige gaat ook vragen bewijs het

en daar sta je dan voor jan lul

ik geloof niet alles zonder dat ik het ook lees zonder bronnen bewijzen

maarja dit maakt mij nu minder gelovig tog ?
Opstand (24)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 09 november 2008 02:37:22

Wil je exacte bronnen? Van je eigen stromingen?
ALsjeblieft:

Het aantal Sunni autoriteiten dat over deze gebeurtenis verhaalt, zowel in detail, als samenvattend, is verbijsterend! Deze historische gebeurtenis is verteld door 110 Gezellen van de Profeet (s), 84 Opvolgers van de volgende generatie en toen door vele honderden geleerden uit de Islamitische wereld, van de eerste tot de veertiende eeuw AH (zevende tot twintigste eeuw CE).

Een zeer kleine selectie van deze bronnen wordt hieronder gegeven. Velen van deze geleerden citeren niet alleen de verklaring van de Profeet (s), maar noemen hem ook authentiek:

1. al¬Hakim al¬Naysaburi, al¬Mustadrak `ala al-Sahihayn (Beirut), volume 3, pp. 109-110, p. 133, p. 148, p. 533. Hij benadrukt dat de overlevering sahih is, in overeenstemming met de criteria van al-Bukhari en Muslim; al¬Dhahabi heeft zijn oordeel bevestigd.
2. al¬Tirmidhi, Sunan (Cairo), vol. 5, p. 633
3. Ibn Majah, Sunan, (Cairo, 1952), vol. 1, p. 45
4. Ibn Hajar al-'Asqalani, Fath al-Bari bi Sharh Sahih al-Bukhari, (Beirut, 1988), vol. 7, p. 61
5. Al-'Ayni, 'Umdat al-Qari Sharh Sahih al-Bukhari, vol. 8, p. 584
6. Ibn al¬'Athir, Jami` al¬'usul, i, 277, no. 65;
7. Al-Suyuti, al-Durr al-Manthur, vol. 2, p. 259 en p. 298
8. Fakhr al-Din al-Razi, Tafsir al-Kabir, (Beirut, 1981), vol. 11, p. 53
9. Ibn Kathir, Tafsir Qur'an al-'Azim, (Beirut), vol. 2, p. 14
10. Al-Wahidi, Asbab al-Nuzul, p. 164
11. Ibn al-'Athir, Usd al-Ghaba fi Ma'rifat al-Sahaba, (Cairo), vol.3, p. 92
12. Ibn Hajar al-'Asqalani, Tahdhib al-Tahdhib, (Hyderabad, 1325), vol. 7, p. 339
13. Ibn Kathir, al-Bidayah wa al-Nihayah, (Cairo), vol. 7, p. 340, vol. 5, p. 213
14. Al-Tahawi, Mushkil al-Athar, (Hyderabad, 1915), vol. 2, pp. 308-9
15. Nur al-Din al-Halabi al-Shafi'i, al-Sirah al-Halabiyya, vol. 3, p. 337
16. Al-Zurqani, Sharh al-Mawahib al-Ladunniyya, vol. 7, p. 13

Ben benieuwd of je het daadwerkelijk gaat onderzoekenwink.gif
Yoosz (22)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 09 november 2008 02:42:37

zie je well je weet minder over ali r.a dan je denkt

ali is een man van staal die in zich eentje vanaf kinds af aan tegenspreken zoeen persoon zal het niet bij neerleggen
als iemand zijn plaats in neemt

ali r.a. weet dat de meest geschikte ook ebu bekir r.a was
en dat heeft ook tot de dag van vandaag geleidt

in de 1.3 miljard moslims ong zij er 80/85 % soenni en geen shia or alevi

die islam was en wordt tot de dag steeds meer en meer verspreidt dankzij de eerste khalief of het accepteerd of niet

Opstand (24)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 09 november 2008 02:47:52

Yoosz zei:
je hoef het niet te vragen ik zet erbij

en aangezien het juist moet je moet kunnen aantonen

en dit is nu de verschil tussen jouw en mij

wanneer er staat in de kuran staat dit jij geloof het meteen
maar allah swt zegt lees dus je moet het kunnen aantonen op internet kun je talloze site vinden waar ze de islam zwart maken

maar jij zal meteen geloven en waarom jij hebt geen bewijzen nodig

hoe geloof je iets zonder te kunnen bewijzen

als een ongelovige aan je vraag ga je gewoon zeggen
in de kuran staat dit en dat

maar je de ongelovige gaat ook vragen bewijs het

en daar sta je dan voor jan lul

ik geloof niet alles zonder dat ik het ook lees zonder bronnen bewijzen

maarja dit maakt mij nu minder gelovig tog ?

Ik ben NIEMAND om te beoordelen in hoeverre jij gelovig bent. Ik geef antwoorden op al jouw vragen, en jij vraagt mij om bewijs? Als ik een discussie aanga met 'jan en alleman' kan ik me prima verwoorden, juist omdat dieper kijk dan alleen de Koran zelf, de Koran valt niet te lezen zonder de benodigde (basis)kennis. En je vraagt mij 'hoe geloof je iets zonder te kunnen bewijzen'? Als Allah zegt, lees, moet je niet aan mij vragen, ik wil lezen, dan moet jijzelf lezen. Zelf zoeken, ik erken Abu Bekr, ik geloof er alleen in dat het anders had moeten gaan dan het gebeurde. Dat is wat ik heb 'gelezen'. Je hebt je bronnen nu, ga maar lezen, als je de boeken van die bronnen kunt vinden, die ik trouwens alleen in Istanbul heb kunnen vinden, hoor ik wel weer van je=)
Sorteer oplopendDatum
Sorteer op