Opstand (24)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 09 november 2008 02:53:25
Yoosz zei:zie je well je weet minder over ali r.a dan je denkt
ali is een man van staal die in zich eentje vanaf kinds af aan tegenspreken zoeen persoon zal het niet bij neerleggen
als iemand zijn plaats in neemt
ali r.a. weet dat de meest geschikte ook ebu bekir r.a was
en dat heeft ook tot de dag van vandaag geleidt
in de 1.3 miljard moslims ong zij er 80/85 % soenni en geen shia or alevi
die islam was en wordt tot de dag steeds meer en meer verspreidt dankzij de eerste khalief of het accepteerd of niet
Heb jij je basisschool niet afgemaakt ofzo? Wie ben jij om te oordelen over mijn kennis? Wie ben jij om te oordelen over feiten, feiten die in 'JOUW' eigen literatuur en bronnen erkend worden. Of er een miljard Soennieten zijn of een Miljard Alevieten, dat doet niets af aan de geschiedenis. Ik heb CultureGlue mijn antwoord gegeven, ik heb jou mijn bewijs en bronnen gegeven. Mijn discussie met jou houdt op. Mensen als jij zijn bang voor de waarheid, bang voor de waarheid die anders is dan je tot nu toe geloofde. Maar dat is niet erg, want elke mens is onwetend, elke mens is onvolmaakt, zo ook jij, zo ook ik. Een fijne discussie nog.
|
 Yoosz (22)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 09 november 2008 02:55:02
weet je wat ik ga je meteen stil zetten voordat je meer onzin gaat vertellen
Religieus-humanisme
De alevieten gaan uit van een religieus-humanistisch wereldbeeld van mens en maatschappij.
De mens staat centraal in de religieuze belevenis. Bijvoorbeeld, iedereen is vrij om op zijn manier een geloofsovertuiging te praktiseren of een 'God', 'een god', 'de goden' of 'het goddelijke' te definiëren, te beleven, te gedenken of dankbaar te zijn.
Een centraal uitgangspunt in het alevitisme is de liefde, respect en tolerantie voor de medemens. De menswaardigheid van de medemens wordt bezien als een voorwaarde voor het eigen handelen.
Alevieten benadrukken de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen. Bijvoorbeeld, het bidden in een gemeenschappelijke ruimte is een vanzelfsprekendheid.
Dogma's als bidden, vasten of pelgrimages zijn niet nodig om een goed en/of religieus mens te zijn. Volgens de alevieten ligt het goede in de mens zelf besloten en niet in de Koran, Mekka of het nakomen van 'hemelse verplichtingen'.
Het praktiseren van een religie mag niet ten koste gaan van de rechten van anderen. Alevieten zijn dan ook voorstanders van democratische beginselen als de scheiding van Kerk en Staat. Dit is eerder een seculier-humanistisch beginsel dan een religieus-humanistisch beginsel.
De alevieten kennen geen moskeeën, bidden niet als moslims, gaan niet op pelgrimage naar Mekka, vasten niet tijdens de islamitische vastenmaand ramadan en dragen geen hoofddoeken. Op zich hebben de alevieten daarmee niets tot weinig van doen met de islam.
en nu de shia
Binnen het sjiisme heeft Asjoera een bijzondere plek als afsluiting van de tiendaagse rouwperiode in de maand moeharram waarin de martelaarsdood van Imam Hoessein in 680 wordt herdacht. Hoessein kwam om nabij de Iraakse stad Karbala en veel pelgrims gaan dan ook naar die stad toe om Asjoera te vieren.
De herdenking bestaat uit het houden van processies waarin een lijkbaar wordt rondgedragen en mannen zichzelf kastijden (Arabisch: tatbir) als teken van vereenzelviging met Imam Hoessein. De processies komen met name voor in gebieden waar veel sjiieten wonen, zoals Iran, Irak en Libanon. Ook in Afghanistan en Pakistan waar de sjiieten een minderheid vormen, komen deze processies veel voor.
( Zelfkastijding is het zichzelf pijn doen, komt vaak voor uit religieuze overtuiging )
de islam verbid dit en terwijl die iedere jaar bij de maand Asjoera
terwijl in de maand asjoera
In het soennisme wordt tijdens Asjoera herdacht dat Mozes (Arabisch: Moesa) zijn volk op die dag van Egypte naar Palestina heeft geleid, waardoor ze werden bevrijd van onderdrukking.
Tijdens Asjoera wordt vaak gevast, hoewel dit niet verplicht is. Mohammed vastte tijdens Asjoera en moedigde dit aan onder zijn volgelingen maar stelde dit niet verplicht. Volgens de Hadith wordt de moslim, door vrijwillig te vasten op de dag van Asjoera, vergeven voor zijn/haar zondes van het voorafgaande jaar
|
 Yoosz (22)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 09 november 2008 02:57:03
dus de 2 stromingen shia en alevie
wijkenaf van de islam
onderzoek dat eens
feiten spreken zich
jij hebt kennelijk niet afgemaakt aangezien je blindt weg iets geloofd terwijl je duidenlijk weet dat allah eerste taak was lees
de openbaringen hem bereikten toen hij in de Hiraa'e- grot zat. De engel versheen voor hem en zei: "Lees" en de profeet antwoordde: ,,Ik kan niet lezen...".
De profeet vertelde: ,,Hij pakte me krachtig vast totdat ik me in het nauw voelde, liet me daarna los en zei: ,,Lees". Ik zei: ,,Ik kan niet lezen". Hij pakte me voor de tweede keer krachtig vast, liet me los en zei: ,,Lees". Ik zei: ,,Ik kan niet lezen". Hij pakte me krachtig vast voor de derde keer, liet me los en zei:
"Lees! In de naam van jouw Heer, Die jou heeft geschapen. Hij heeft de mens geschapen van een bloedklomp. Lees! En jouw Heer is de meest Edele. Degene Die onderwezen heeft met de pen. Hij heeft de mens onderwezen wat hij niet wist." (Surah 96: Ayah 1 t/m 5)
[Gewijzigd op 09 november 2008 03:00:54]
|
  Opstand (24)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 09 november 2008 03:04:04
Yoosz zei:dus de 2 stromingen shia en alevie
wijkenaf van de islam
onderzoek dat eens
feiten spreken zich
jij hebt kennelijk niet afgemaakt aangezien je blindt weg iets geloofd terwijl je duidenlijk weet dat allah eerste taak was lees
Mij stil zetten? Is dat waar het je om gaat? Je gelijk krijgen? Arm kindje toch, nou, bij mij krijg je je gelijk niet. En kom niet met bronnen van wikipedia en andere rotzooi aan. Nou nog een keertje maar, in makkelijkere taal, want anders wil je het niet begrijpen: De Profeet saw heeft het volgende over Ali gezegd:
1. Ali is van mij en ik ben van Ali en niemand kan mijn taak uitvoeren behalve ikzelf en Ali. (Sahih al-Tirmidhi, deel 5, p. 300)
2. Houden van Ali is geloven, en hem haten is hypocrisie (Sahih Moeslim, deel 1, p. 61)
3. Jij bent voor mij, wat Haroen was voor Moesa, maar er zal geen Profeet meer na mij komen (Sahih Boekhari, deel 2, p. 305 - Sahih Moeslim, deel 2, p.356)
4. Jij bent van mij, en ik ben van jou (Sahih Boekhari, deel 1, p. 76 - Sahih Tirmidhi, deel 5, p. 300)
5. Ik ben de stad van kennis, en Ali is de poort (Sahih Tirmidhi, deel 5, p. 201)
6. Ali is de meester van de gelovigen na mij (Sahih Tirmidhi, deel 5, p. 296)
7. Wie mij accepteert als zijn meester, moet ook Ali als zijn meester accepteren. O Allah, wees vriendelijk voor zijn vrienden, en wees vijandig voor zijn vijanden (Sahih Moeslim, deel 2, p. 362)
Je denkt s'nachts niet meer helder na, verbrand je tong niet, gebruik je tong zorgvuldig, Allah heeft het je niet gegeven opdat je andere mensen gaat veroordelen.
|
Miss_H (45)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 09 november 2008 03:12:00
Opstand.. je hebt gelijk
waarheid is hard....
|
uMii (23)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 09 november 2008 06:21:51
Je kraamt onzin uit Opstand...
Het boeit me niet waar jy in wilt geloven, en ik heb er ook alles respect voor, maar kom niet hier met je internetbronnen om gelijk te krijgen..
wat ik weet en geloof en zie is dat de alevieten niet tot de echte Islam behoren, ze doen er tenslotte er niks aan
1. vasten niet met ramadan.
2.bidden niet.
3.Weten niet wat Gusul Abdest is wnnr de vrouw ongesteld wordt( bij mannen weet ik dat niet nadat ze sex hebben gehad)
3 voorbeelden zijn meer dan genoeg denk ik.. en kom aub niet discussere met mij.
ik zeg wat ik vind en jy zegt wat jy vindt, en daar heb ik alle respect voor zoals ik al aan t begin zei
|
  sunshine.. (23)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 09 november 2008 12:36:58
^
2. Bidden niet?
Wie praat hier nou onzin Damn
|
  Bortecin.. (21)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 09 november 2008 13:35:14
sunshine_ zei:^
2. Bidden niet?
Wie praat hier nou onzin  Damn
Hij bedoeld waarschijnlijk het 5x p.d gebed
|
uMii (23)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 09 november 2008 13:38:58
dankje bortecinem
|
Miss_H (45)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 09 november 2008 14:15:08
HAHAHAHAHAHAAH
Umii ik lach je echt zo hard uit.
wat wil jenou zegge dat soenniete 5 x per dag bidde?
wat wil jenou zegge als 1 alevietniet bidt dat alle aleviete niet bidde?
Ik ben een Alevi, Ik bid eerlijk gezegd niet elke dag maar ik doe mn best.. Ik VAST die van jullie en die van Ons..
en natuurlijk doe ik abdest
( wat de veel soenniete zelf niet doen )
Hahahaha
schaam je.. schaaaaaam je
Dit is zo haram wat je nu zegt je veroordeelt zo vies haha
moge allah je vergeve
|
  Opstand (24)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 09 november 2008 14:16:40
uMii zei:Je kraamt onzin uit Opstand...
Het boeit me niet waar jy in wilt geloven, en ik heb er ook alles respect voor, maar kom niet hier met je internetbronnen om gelijk te krijgen..
wat ik weet en geloof en zie is dat de alevieten niet tot de echte Islam behoren, ze doen er tenslotte er niks aan
1. vasten niet met ramadan.
2.bidden niet.
3.Weten niet wat Gusul Abdest is wnnr de vrouw ongesteld wordt( bij mannen weet ik dat niet nadat ze sex hebben gehad)
3 voorbeelden zijn meer dan genoeg denk ik.. en kom aub niet discussere met mij.
ik zeg wat ik vind en jy zegt wat jy vindt, en daar heb ik alle respect voor zoals ik al aan t begin zei 
Meeste soennieten zoals jij praten alleen maar wat ze van jongs af aan ingestampt kregen van hun familie. Ik ben zelf op onderzoek uitgegaan. Het staat in 'JULLIE' literatuur, dus ik probeer 'jullie' alleen maar wat te leren. Hoe weet jij nou hoeveel soennieten en alevieten bidden of niet. De meeste soennieten die ik ken bidden alleen maar omdat het anders 'ayip' is, anders gaat jullie omgeving praten Achja, er is een verschil in onwetendheid en gelijk krijgen. Ik hoef mn gelijk niet te krijgen. Het feit dat ik me erin meer verdiep dan jou is voor mij meer dan genoeg. Je wilt geen discussie met mij aangaan? Dan moet je je mond houden, want wie zwijgt terwijl hij weet is even erg als wie weet maar die zwijgt. Ik heb gevast met de ramadan, mn familie ook, dus ik weet niet waar jij op doelt met de 'meeste' vasten niet. Get a life.
|
  Bortecin.. (21)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 09 november 2008 14:20:01
Miss_H zei:HAHAHAHAHAHAAH
Umii ik lach je echt zo hard uit.
wat wil jenou zegge dat soenniete 5 x per dag bidde?
wat wil jenou zegge als 1 alevietniet bidt dat alle aleviete niet bidde?
Ik ben een Alevi, Ik bid eerlijk gezegd niet elke dag maar ik doe mn best.. Ik VAST die van jullie en die van Ons..
en natuurlijk doe ik abdest
( wat de veel soenniete zelf niet doen )
Hahahaha
schaam je.. schaaaaaam je
Dit is zo haram wat je nu zegt je veroordeelt zo vies haha
moge allah je vergeve

Dat zegt hij niet. Hij zegt dat het 5 maal daags gebed in de Alevitische leer en theorie niet voorkomt. Dat de Alevieten de 5 zuilen van de Islam niet belangrijk beschouwen is een feit. Dat de soennietten dat wel doen betekent niet dat zij zich daar ook aan houden. Maar daar gaat het nu ook niet om. Het gaat hier om het Alevitisme. Niet of Soennieten en Alevieten praktiseren of niet.
En misschien ben jij dan wel een uitzondering. Er zullen gerust veel Alevieten zijn die zich wel aan de 5 zuilen houden. Maar die houden zich dan niet meer aan het ''Alevitisme''. Misschien zou je wat meer onderzoek moeten verrichten naar de Alevitische leer..
|
  Opstand (24)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 09 november 2008 14:28:01
Het heeft niets met de Alevitische leer te maken. De alevieten zijn de afstammelingen van de Sji'ieten die weer afstammen van de Moslim godsdienst. Ik als alevi zijnde hecht veel waarde aan de 5 zuilen. Dat ik het niet altijd even goed uitvoer is tussen mij hen Hem.
Het valt me altijd op dat Alevieten altijd bereid zijn tot een dialoog, maar aan de andere kant word er alleen maar gescholden, verwijten gemaakt, uitgelachen, vernederd en vroeger zelfs gemoord. Dan kun je het wel over de alevitische leer hebben, maar zij, de groot aantal hoeveelheid Soennieten die de Alevieten onwaardig behandelen, zullen dé leer zelf eens goed moeten bestuderen. Uiteindelijk zijn we allemaal Moslims. Tot welke stroming je behoort hoort er niet toe te doen.
|
  Bortecin.. (21)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 09 november 2008 14:33:10
Opstand zei:Het heeft niets met de Alevitische leer te maken. De alevieten zijn de afstammelingen van de Sji'ieten die weer afstammen van de Moslim godsdienst. Ik als alevi zijnde hecht veel waarde aan de 5 zuilen. Dat ik het niet altijd even goed uitvoer is tussen mij hen Hem.
Het valt me altijd op dat Alevieten altijd bereid zijn tot een dialoog, maar aan de andere kant word er alleen maar gescholden, verwijten gemaakt, uitgelachen, vernederd en vroeger zelfs gemoord. Dan kun je het wel over de alevitische leer hebben, maar zij, de groot aantal hoeveelheid Soennieten die de Alevieten onwaardig behandelen, zullen dé leer zelf eens goed moeten bestuderen. Uiteindelijk zijn we allemaal Moslims. Tot welke stroming je behoort hoort er niet toe te doen.
Ja maar kijk je zegt heel veel maar tegelijk weer heel weinig. Want dit heeft weer helemaal niks te maken met mijn reactie? Moet ik je nou echt gaan uitleggen wat het Alevitisme betekent? Want ik ben het echt zat om steeds zelf aan Alevieten te vertellen wat hun geloof inhoudt.. Ik ben ook altijd bereid om een dialoog aan te gaan. En jouw praktisatie is idem dito iets tussen Allah en jou. Ik zou jou daar dan ook nooit op durven te veroordelen.
Dus nogmaals. Het Alevitisme is gewoon het Sjiesme met de leer van Haci Bektas en Pir Sultan Abdal. Daaruit is gewoon een nieuw geloof ontstaan waar de 5 zuilen van de Islam niet centraal stonden/staan. En nog steeds zie je dat terug bij de meeste Alevieten. Dus hoe kun je nou zeggen dat het niks te maken heeft met de Alevitische leer? Dat is net zoiets als dat ik zeg dat ik een Moslim ben maar de bijbel volg. Het Alevitisme is een geloof, geen ras of stam. Wanneer je de 5 zuilen van de Islam centraal gaat stellen in jouw leven en geloof ben je tegenstrijdig bezig. Want de 5 zuilen staan immers niet centraal in het Alevitisme.
|
 Yoosz (22)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 09 november 2008 14:39:40
^ terwijl de 5 zuilen van de islam zeer belangrijk is voor een moslim zijnde
|
  Opstand (24)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 09 november 2008 14:39:50
Bortecinem zei:Opstand zei:Het heeft niets met de Alevitische leer te maken. De alevieten zijn de afstammelingen van de Sji'ieten die weer afstammen van de Moslim godsdienst. Ik als alevi zijnde hecht veel waarde aan de 5 zuilen. Dat ik het niet altijd even goed uitvoer is tussen mij hen Hem.
Ja maar kijk je zegt heel veel maar tegelijk weer heel weinig. Want dit heeft weer helemaal niks te maken met mijn reactie? Moet ik je nou echt gaan uitleggen wat het Alevitisme betekent? Want ik ben het echt zat om steeds zelf aan Alevieten te vertellen wat hun geloof inhoudt.. Ik ben ook altijd bereid om een dialoog aan te gaan. En jouw praktisatie is idem dito iets tussen Allah en jou. Ik zou jou daar dan ook nooit op durven te veroordelen.
Dus nogmaals. Het Alevitisme is gewoon het Sjiesme met de leer van Haci Bektas en Pir Sultan Abdal. Daaruit is gewoon een nieuw geloof ontstaan waar de 5 zuilen van de Islam niet centraal stonden/staan. En nog steeds zie je dat terug bij de meeste Alevieten. Dus hoe kun je nou zeggen dat het niks te maken heeft met de Alevitische leer? Dat is net zoiets als dat ik zeg dat ik een Moslim ben maar de bijbel volg. Het Alevitisme is een geloof, geen ras of stam. Wanneer je de 5 zuilen van de Islam centraal gaat stellen in jouw leven en geloof ben je tegenstrijdig bezig. Want de 5 zuilen staan immers niet centraal in het Alevitisme.
Eeh voor de duidelijkheid, ik hoef van jou helemaal geen uitleg. Omdat je blijkt te denken dat je mij en of andere alevieten de leer moet uitleggen? Dat ik een alevi ben maakt voor mij niet gelijk belangrijk dat ik die leer moet kennen. Ik ben in de eerste plaats een moslim, en DIE leer doet er wel heel veel toe voor mij. Daarom gaf ik nadrukkelijk aan dat de leer van de alevieten er niet toe doet. In de eerste plaats ben je Moslim, je kunt geen zoon zijn als je je vader niet erkent. Dat is het ook met het geloof. En tuurlijk, Alevieten geloven ook in dingne waarvan ik zelf denk, dit klopt niet jongens. Maar ik geloof niet alleen en blind in de alevitische leer. En behalve dat allemaal, de 5 zuilen, ja, wie geeft er nou vaak geld aan de armen, het feit dat de meeste mensen vasten doen ze alleen maar om niet afgekeurd te worden door hun omgeving. Het gaat niet in de eerste plaats om de 5 zuilen, maar om Allah. Begrijp je dat, dan kun je verder met praktiseren.
|
  Opstand (24)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 09 november 2008 14:42:23
Yoosz zei:^ terwijl de 5 zuilen van de islam zeer belangrijk is voor een moslim zijnde
Jup, de 5 zuilen naleven is niet eens zo moeilijk. Het gaat er alleen om of je het met je hart doet. Ik kende een jongen die wat geld moest afstaan aan zn ouders voor de Zakaat, die zat bijna te janken omdat ie die nieuwe Armani broek niet meer kon kopen. Doe het met je hart of niet.
|
  Bortecin.. (21)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 09 november 2008 14:45:55
^Zie je zelf ook in dat wat jij doet in tegenstrijd is met het Alevitisme? Dat is wat ik jou dus steeds duidelijk probeer te maken. Jouw geloof en denkwijze is zoals die van de Koran. Maar dat is niet de geloof en denkwijze van de Alevieten. Dus jij bent eigenlijk een beetje tegenstrijdig bezig? Kijk, je zegt zelf dat er bepaalde dingen zijn binnen het Alevitisme die niet kloppen en jij ze daarom niet volgt. Maar wanneer je bepaalde dingen van een geloof gaat verwerpen dan ben je toch niet echt een gelovige meer? Binnen de Islam is het zo dat je de Koran accepteert of niet, niet dees wel en deels niet. En volgens mij is dat ook met het Alevitisme. Als jij zegt dat bepaalde dingen niet kloppen en jij ze daarom ook niet gelooft, dan ben je gewoon geen Aleviet. Het Alevitisme is tenslotte een geloof. En geen ras of what so ever. Dus wanneer jij gaat leven volgens de Koran leef je niet meer volgens het Alevitisme en ben je automatisch geen Aleviet meer... Tenzij je jezelf gewoon een Aleviet wilt blijven noemen. Maar dat lijkt me onwaarschijnlijk want dat is net zoiets als jezelf een Jood noemen maar wel leven volgens de Koran.. Dat klopt gewoon niet.
Het Alevitisme (dus de leer en theorie, dat is wat het Alevitisme maakt) is gewoon in tegenstrijd met de Koran. Dat valt niet te ontkennen.
|
 Yoosz (22)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 09 november 2008 14:46:35
Opstand zei:Yoosz zei:^ terwijl de 5 zuilen van de islam zeer belangrijk is voor een moslim zijnde
Jup, de 5 zuilen naleven is niet eens zo moeilijk. Het gaat er alleen om of je het met je hart doet. Ik kende een jongen die wat geld moest afstaan aan zn ouders voor de Zakaat, die zat bijna te janken omdat ie die nieuwe Armani broek niet meer kon kopen. Doe het met je hart of niet.
ewa ja niet iedereen is zo trouw
|
 Yoosz (22)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 09 november 2008 14:48:53
opstand is een moslim geen alevi moslim maar een moslim
alleen zelf heeft die het niet in de gaten
niet slecht bedoeld
|