CultureG.. (33)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 14 november 2008 00:47:55
Het is niet omdat ik iets van persoon A geloof dat ik alles van persoon A moet geloven..
Ik kan gerust in iets van persoon B C en D geloven.. het is immers mijn eigen geloof. Niet dat van persoon A B C of D
|
 lavidabu.. (23)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 15 november 2008 00:55:39
dat kan niet, je gelooft in de Koran, dus in alle versen. Maar als het iets is waar je niets over kan vinden in de Koran, of bijzondere gevallen ofzo, dan kan je een geleerde raadplegen. Bij die geleerde hoef je inderdaad niet alles van hem te geloven, maar je gelooft wel in alles wat overeenkomt met de Islam.
|
CultureG.. (33)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 15 november 2008 13:34:41
Projectie? Het is niet omdat jij het niet kan.. dat een ander het niet kan. Wat maar al te logisch is.. en een daadwerkelijk bewijs.. miljoenen (wat zeg ik, miljarden!) mensen die in God geloven en niet die of die profeet verheiligen.
Wie ben ik om ze te vooroordelen, te beoordelen, te veroordelen? Ik maak voor men eigen uit.. Niet iedereen kan 100% gelijk of ongelijk hebben..
Iedereen gelooft alles.. alleen geloven ze bij de éne interpretatie een nee en bij de andere interpretatie een ja.. meestal daartussen.
En weet jij mij te zeggen wat DE Islam is? Aangezien iedereen interpreteert.. Het is niet omdat groepen mensen zeggen.. ''Kom dit laten we zo interpreteren'' en die groep is met een meerderheid.. dat die groep dan nog maar 1 sikkepit dichter zit bij DE Islam. Ik MAG in God geloven.. Ik MOET NIET de meerderheid in een bepaald gebied geloven van hoe ik dingen MOET en MAG interpreteren.
Namasté
|
 lavidabu.. (23)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 16 november 2008 18:14:49
mensen hebben hun hele leven lang moeten studeren om te begrijpen wat de Islam in houdt, wat de Islam je te bieden heeft etc.. er zijn miljoenen boeken over geschreven en dan kom jij mij vragen of ik kan uitleggen wat de Islam is. Ik kan misschien ook een boek schrijven erover, maar ik kan jou niet goed uitleggen wat de Islam precies is. Ik kan wel bepaalde feiten weerspiegelen zodat jij een idee krijgt van wat de Islam is. Waar de Islam op gebasseerd is etc.
|
CultureG.. (33)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 16 november 2008 18:57:34
Het woordje Islam kan evengoed.. dharma, taoisme, confucianisme, zen, zenbuddhisme, hinduisme, karma, boddhisatva, nirwana zijn..
En dan heb je ook zo'n uitleg.. ik hoop nu wel dat mijn vorige reactie niet uit het oog verloren word.
|
 lavidabu.. (23)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 17 november 2008 14:56:05
ja en die religies/geloven kunnen ook niet door iedereen worden uitgelegd aan jou.
|
CultureG.. (33)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 17 november 2008 16:08:11
Hou zou jij dat nu weten
|
 lavidabu.. (23)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 17 november 2008 18:03:20
Door logisch na te denken, niet iedereen die zegt tot een bepaald religie/geloof te horen, heeft evenveel kennis als je zou verwachten van een persoon die zich bezighoudt met de religie. De een heeft boeken erover gelezen en heeft zich erin verdiept, terwijl de ander de fundamentele delen ervan weet en daarin gelooft, en niet de behoefte ziet om zich verder te verdiepen. Of gewoon omdat we in zijn algemeenheid lui zijn.
|
CultureG.. (33)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 17 november 2008 18:09:44
Ok.. juist wat je zegt.. vind ik toch.. maar dan rest hem nog de vraag.. Waar ligt hem nu juist de fundamenteelheid..
Ligt de fundamenteelheid bij "De een heeft boeken erover gelezen en heeft zich erin verdiept,"
Ligt de fundamenteelheid bij ''terwijl de ander de fundamentele delen ervan weet en daarin gelooft, en niet de behoefte ziet om zich verder te verdiepen."
Ik vind ze alletwee even fundamenteel hoor, terwijl jij de fundamenteelheid bij de laatste legt..
|
 lavidabu.. (23)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 17 november 2008 22:43:26
Het is eigenlijk een fundamenteel onderdeel van het geloof dat mensen op zoek moeten gaan en zich moeten verdiepen, alleen dan zal je je ontplooien en rust vinden. Maar sommigen ontkennen dit niet, maar voeren ook niet veel uit begrijp je.
|
CultureG.. (33)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 18 november 2008 16:54:57
Een discrepantie tussen weten en doen. I know.. Heb jij met dat gegeven een issue?
Is het niet een plicht om mensen hun zoektocht in vraag te stellen? Om hun zodoende in gang te zetten..
Als een ander hem onplooit en rust vind.. heb ik en mijn familie er niets of veel minder van te vrezen dan wanneer die persoon hem niet ontwikkeld en rust vind.
Dus..
|
Ates__ (104)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 19 november 2008 00:36:06
lavidabuena zei:ik vind het raar dat 'alevieten' zich meer alevist voelen dan moslim,
terwijl ze volgens hun wel moslim zijn. Je moet als moslim zijnde geloven
in de Heilige Koran en in de profeten etc.. dan moet je daar geen andere
regels bij toevoegen, je kan een bepaalde kijk hebben en je niet houden
aan regels, maar dit betekent niet dat je die regels moet ontkennen of
nieuwe regels moet toevoegen. Als het bijvoorbeeld verboden is om
alcohol te drinken, kan jij als moslim zijnde alcohol drinken, dat is een zonde
maar je moet niet zeggen alcohol is niet verboden, want dan ben je
officieel afgehaakt en ben je geen moslim meer, omdat je de regels
die zijn geschreven door Allah ontkent en je zelf 'bepaalt' wat wel en niet mag.
Dus vanuit dit oogpunt weet ik niet in hoeverre alevieten eigen regels toeschrijven of dat ze zich niet aan de regels houden. Soms heb ik wel
de indruk dat ze regels willen/proberen te veranderen.
Alevitisme bestaat van oorsprong langer dan de Islam, Alevieten zijn eigenlijk wat je kan noemen 'on-ge-arabiseerde' Turken.
Nadat deze Turken in de Islam begonnen te geloven, hebben ze nu eenmaal gebruiken behouden waar ze al eeuwen lang in geloofden.
Alevi's zijn elhamdurrullah moslim; het kan niet zo zijn dat je het ene verloochend, omdat je het andere bent.
Als ik zo de reacties lees, vind ik het jammer om te zien dat er eigenlijk nog zo veel onwetendheid is onder de mensen.
Om even op het alcohol-onderwerp in te gaan; in de koran staat niet dat alcohol verboden is.
Er staat dat je geen 'ibadet' (geloofsbelijdenis) mag doen in beschonken toestand.
|
 lavidabu.. (23)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 19 november 2008 01:37:59
Alcohol is naar mijn geweten haram.
|
CultureG.. (33)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 19 november 2008 15:28:20
Maar dat staat niet in de Koran.. In de Koran staat dat het verboden is om gegiste dranken te drinken van druiven en nog iets.. (en nog iets?)
Ok.. dat is alcohol.. maar er staat niet dat alle gegiste dranken verboden zijn.
|
 lavidabu.. (23)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 19 november 2008 17:26:35
Ik ga niet in discussie hierover. Iedereen weet het.
|
CultureG.. (33)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 19 november 2008 17:58:04
Ik laat de feiten voor zich spreken.. In sommige landen drinken de Moslims alcohol.. en ze kennen de verzen maal al te goed!
Dus gebruik nou toch niet het 'argument' iedereen weet het..
|
 lavidabu.. (23)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 19 november 2008 20:40:13
Weten en niet toepassen is niet hetzelfde als ontkennen. Dus ik weet niet waarom je deze twee totaal verschillende dingen met elkaar probeert samen te trekken.
|
CultureG.. (33)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 19 november 2008 21:13:14
Hoe je het draait of keert.. er zijn er die er anders over geloven.. hoeveel jij ook zegt dat het niet waar is..
Weten en niet toepassen is niet hetzelfde als ontkennen.
En zij zeggen juist hetzelfde..
In de Koran staat dat je geen gegiste dranken mag drinken van a b en c..
En door de jaren heen is men dat als alcohol gaan beschouwen.. wat ze tijdens het schrijven van de Koran niet wisten is dat de eeuwen nadien ook andere gegiste dranken gingen ontdekt worden.. op andere continenten enzo.. andere grondstoffen! Andere gegiste dranken!
Maar hooo.. jij bent zo opgevoed.. en bij jullie is het altijd zo al verteld geweest.. natuurlijk ga jij nu niet plots gaan zeggen. Hej! Ik mag alcohol drinken.. natuurlijk ga je dat niet zeggen. Hej.. Zo mee opgegroeit
|
ELISNUR (27)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 20 november 2008 00:46:28
Yalan_Dunya_68 zei:Corleone- zei:Ze buigen zich teveel op Ali r.a. en cultuur naar mijn mening
Volgens mij is het zo, dat aleviten geen deel uitmaken van de islam, het is meer gevormd om de islamiten uit elkaar te drijven, Een moslim zal altijd de profeet en koran volgen
|
ELISNUR (27)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 20 november 2008 00:52:02
Yalan_Dunya_68 zei:Corleone- zei:Ze buigen zich teveel op Ali r.a. en cultuur naar mijn mening
Volgens mij is het zo, dat aleviten geen deel uitmaken van de islam, het is meer gevormd om de islamiten uit elkaar te drijven, Een moslim zal altijd de profeet en koran volgen
mijn vriend is ook een aleviet maar volgt wel de koran, alevieten zijn dus niet ongeloveg. trouwens hij gaat naar de moskee, vast, geloofd in allah en profeten.
|