Forum: Alevitisme (stromingen)

Sorteer aflopendDatum
Sorteer op
Je mag geen reacties plaatsen als je uitgelogd bent. Scroll naar beneden
Discussie: Alevitisme (stromingen)
Yucel_81.. (30)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 12 november 2009 21:14:07
Ga naar profiel Ga naar gastenboek Ga naar fotoalbum Ga naar dagboek

Waarom moet de nadruk zo liggen op of het iets te maken heeft met de islam of niet ? Iedereen kiest een eigen weg en als collectief wordt er een etiket aan vastgeplakt. Beste alevieten... Ga niet in de verdediging zou ik zeggen. Je weet zelf het beste wat je bent en wat je voelt. En beste soennieten.. Ga niet in de aanval. Waarom de afstand en haat vergroten ? Is het niet beter om nader tot elkaar te komen ? Onze ouders hebben het toch al genoeg verneukt ? Ze zijn tegen huwelijken tussen de beide stromingen. Onze generatie kan het verschil maken. Maar wat doen wij ? Elkaar naar beneden halen !

Fuck de islam. Een stel arabieren die ons iets met het zwaard iets hebben opgedrongen waar we nu heilig in geloven en waardoor we elkaar hebben afgeslacht en verbrand. Word wakker en stop met de haat. Nogmaals... het is gewoon om jezelf beter te voelen. Zie je dat echt niet in ? En als er al lering uit de islam kan worden getrokken doen de alevieten dat als beste. Zij verliezen de realiteit niet uit ogen. Bij hun is het islam voor vooruitgang en wordt vooruitgang niet geblokkerd door middeleeuwse gedachtensprongen. Maar ieder zijn eigen ding. Als je je zo nodig aan de soennah wil houden ga je gang. Het is een feit dat er met de koran is geknoeid. Maar dat is een andere discussie die ik niet schuw te voeren indien iemand er een topic over opent. Waar ik heen wil gaan is dat we beter de diversiteit van de Turkse cultuur kunnen omarmen en niet als een stel taliban leden elkaar moeten bekritiseren en in het uiterste geval vermoorden door filosofische verschillen. Maakt het feit dat er diversiteit is het niet juist dat het rijker wordt binnen de Turkse cultuur ?

Vergeet die zinloze redevoeringen en argumenten van die pubers en ga bij jezelf te rade wat belangrijk is. Dualiteit tussen Turken of het gehoorzamen van leefregels van de arabieren. Los daarvan....We hebben samen gevochten voor dit land. Fuck de haat en dualiteit. Kom nader tot elkaar !

klik
ManBearP.. (22)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 12 november 2009 19:26:08

Aslan_ zei:

Ga jij nou maar varkensgelatine eten tongue.gif

Hahaha. Best grappig dat juist ik deze discussie voor terwijl ik helemaal niet zo religieus ben.

*Eet snoepje met varkensgelatine*
Aslan_ (26)
Gebruiker
Geen avatar
Geplaatst op: 12 november 2009 19:20:21

ManBearPig zei:
Kain- zei:
Southpark Fan tongue.gif ( geintje )

ik vraag me af is het wel waard om zoveel te herhalen

Want de reactie die je terug zal krijgen is dit:

jullie beoordelen en wij niet laughing.gif

dat ze dan helemaal fout bezig zijn en in feite geen moslims zijn. Maar goed, dat is misschien te confronterend voor ze. happy.gif

Ga jij nou maar varkensgelatine eten tongue.gif
ManBearP.. (22)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 12 november 2009 18:59:42

Kain- zei:

Idem dito. Ik ben deze discussies met Alevieten eigenlijk meer dan zat. Het is dat ik mij gewoon niet kan inhouden. Het Alevitisme is zo mooi, maar wanneer we er dieper op ingaan zien we eigenlijk dat zij niet zo superieur zijn als dat wij zelf denken. Net als ieder persoon die kritiek krijgt op zijn overtuiging klemmen ook Alevieten zich wanhopig vast aan die van hun. AleviQueen hierboven is een mooi voorbeeld, nadat ze vast kwam te zitten in deze discussie koos zij ervoor om persoonlijk te worden. Erg triest. Ze zijn zo gebrainwashed door hun eigen overtuigingen. Mijn intentie is dan ook niet om Alevieten te bekeren. Het zal mij een worst wezen of ze als moslim door het leven willen gaan of niet. Ik probeer ze alleen maar te laten zien dat mochten ze enige waarde stellen aan de Koran, dat ze dan helemaal fout bezig zijn en in feite geen moslims zijn. Maar goed, dat is misschien te confronterend voor ze. happy.gif
Kain- (22)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 12 november 2009 18:48:27

ManBearP.. (22)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 12 november 2009 18:37:48

AleviQueen zei:

OMG. Jij moet eens heel snel stil zijn. Ik beledig Hz, ali niet. wat lul jij ? biz hz. ali icin orocumuzu tutuyoruz. en wat maakt het toch uit. waar bemoei jij je nou weer mee. ik kan jou echt niet meer lijden. Iederen keer met je regels. of dat jullie aan alles houden wat de koraan zegt. jullie sunische meisjes zijn al lang en breed ontmaagd. en jongens betreft ze blowen drinken en roken. dus en dat is GUNAH. Als je zo begint dan kan ik het ook wel hoor. jullie suni's zijn echt niet heilig en schoon hoor. jullie overtreden ook heel veel regels van de koraan. dus STIL VRIEND.

Klik voor een vergroting van: 377775449.jpgKlik voor een vergroting van: 377775449.jpgKlik voor een vergroting van: 377775449.jpgKlik voor een vergroting van: 377775449.jpg

Typisch hoor. Uitgelult zijn en dan persoonlijk worden.

Ik denk dat jij maar gauw meer moet lezen over jouw geloof. Want nu is het duidelijk dat jij niet veel weet over het Alevitisme, noch over de Islam. Ik zal nogmaals proberen om met argumenten te discussiëren, alhoewel ik betwijfel of jij het zult snappen.

Ten eerste, jij zegt dus dat jij het vasten wat Allah verplicht heeft gesteld, negeert omdat JULLIE ALEVIETEN vinden dat het vasten voor Hz. Ali belangrijker is? Vertel mij eens, waar baseren jullie dit op? Hz. Ali was immers een belangrijke man in de Islamitische geschiedenis. Hoe kunnen jullie deze man als voorbeeld nemen, als hij zelf Mohammed s.a.v als voorbeeld nam? Door te roepen dat deze man jullie leider/voorbeeld of what ever is, beledigen jullie hem. Ik weet zeker dat, mocht hij de huidige Alevieten hebben gezien, hij zich erg beledigd zou voelen OMDAT hij juist zoveel mogelijk Allah zijn woord probeerde op te volgen! De woorden die jullie totaal negeren en in plaats daarvan de regels opvolgen die JULLIE verzonnen hebben. Hz. Ali is een voorbeeld voor alle moslims, maar meer dan dat is Hz. Muhammed. Allah zegt in de Koran dat moslims Mohammed s.a.v als voorbeeld moeten nemen. En aangezien Ali Mohammed en de Koran als zijn lijdraad nam, komt het op hetzelfde neer. Maar wat jullie Alevieten doen is precies het tegenovergestelde!

Of jij nou verder moeder Theresa bent of niet. Zolang jij de 5 zuilen van de Islam verwerpt, zul jij nooit te nimmer een moslim kunnen worden. En een soenniet die alles doet wat God verboden heeft, dus dat houd in sex voor het huwelijk, drinken, roken, blowen en whatever, zal wel een moslim kunnen worden. Alleen omdat hij alle woorden van de Koran accepteert. Of jij dit verder terecht of onterecht vindt doet er niet toe, dit zijn de regels van de Koran. Verschillende interpretaties zijn toegestaan, maar verwerpen van woorden en/of verzen absoluut niet!

Wil je wel weten hoe het hoort? Dan raad ik je aan om een Sjieet in Iran of Irak te bezoeken en met je eigen ogen te zien HOE je Ali als je voorbeeld moet nemen! [Gewijzigd op 12 november 2009 18:42:10]
Kain- (22)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 12 november 2009 18:23:07

AleviQueen zei:
ManBearPig zei:
AleviQueen zei:

Heb je wel gelezen wat ik heb geschreven? Het lijkt wel alsof ik alles voor jan lul heb geschreven. Jullie zijn zo overtuigd van jullie waarheid en zo doorgeslagen in jullie door jullie zelf opgestelde regeltjes, dat het gewoon onmogelijk is om een discussie met jullie aan te gaan.

Denk jij dat wij Hz. Ali niet respecteren? Wij respecteren hem meer dan een gemiddelde Aleviet die zegt hem als voorbeeld te nemen maar precies het tegenovergestelde doet van Hz. Ali. Jullie zijn bijna een belediging voor Hz. Ali. Het spijt me zeer, maar dit is gewoon zo.

OMG. Jij moet eens heel snel stil zijn. Ik beledig Hz, ali niet. wat lul jij ? biz hz. ali icin orocumuzu tutuyoruz. en wat maakt het toch uit. waar bemoei jij je nou weer mee. ik kan jou echt niet meer lijden. Iederen keer met je regels. of dat jullie aan alles houden wat de koraan zegt. jullie sunische meisjes zijn al lang en breed ontmaagd. en jongens betreft ze blowen drinken en roken. dus en dat is GUNAH. Als je zo begint dan kan ik het ook wel hoor. jullie suni's zijn echt niet heilig en schoon hoor. jullie overtreden ook heel veel regels van de koraan. dus STIL VRIEND.

als jij voor hz ali ( ra ) vast, dan doe je dat zelfs verkeerd.
beledig je zowat je zelf steeds meer en meer

Aangezien je alleen voor allah ( swt ) vast

owh trouwen of een sunnie wel of niet ontmaagd is, is dat zijn zonde. maar dat is niet wat de islam ons leert, dat is gewoon iemand de zwakgelovig is enz
dus kom nou niet met jullie doen zo en zo

trouwens als je tog hz ali ( ra ) niet wil beledigen, dan zou ik maar beginnen te bidden in een moskee

zoals hij dat deed [Gewijzigd op 12 november 2009 18:26:06]
AleviQue.. (20)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 12 november 2009 17:35:09

ManBearPig zei:
AleviQueen zei:
Ik ben zelf alevi. en ik vind het gewoon dom dat jullie suni's zo over ons denken. Het is gewoon on acepttabel.

Het gaat niet alleen om hz. ali . Het is gewoon dat jullie suni's ons niet mogen en jullie zeggen tegen ons dat we niet aan de koraan houden. maar ik zelf hou wel aan de koran. ik ga alleen niet bidden. en wij aleviten hebben 12 mam als vast periode. En jullie kunnen niet zeggen dat we geen moslims zijn omdat we niet bidden en niet naar moskee gaan. nou ik heb wel eens gehoort van een moslim suni jongen dat hij iemand had neer geschoten en hij zei als reden dat het in de koraan staat. in de koran staat ook iets over hz. ali maar daar kijken julllie niet naar. en dan zeggen jullie dat wij geen moslims zijn. kijk eerst naar jullie eigen mensen en dan kom ons beoordelen.

Heb je wel gelezen wat ik heb geschreven? Het lijkt wel alsof ik alles voor jan lul heb geschreven. Jullie zijn zo overtuigd van jullie waarheid en zo doorgeslagen in jullie door jullie zelf opgestelde regeltjes, dat het gewoon onmogelijk is om een discussie met jullie aan te gaan.

Denk jij dat wij Hz. Ali niet respecteren? Wij respecteren hem meer dan een gemiddelde Aleviet die zegt hem als voorbeeld te nemen maar precies het tegenovergestelde doet van Hz. Ali. Jullie zijn bijna een belediging voor Hz. Ali. Het spijt me zeer, maar dit is gewoon zo.

ManBearP.. (22)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 12 november 2009 17:08:19

AleviQueen zei:
Ik ben zelf alevi. en ik vind het gewoon dom dat jullie suni's zo over ons denken. Het is gewoon on acepttabel.

Het gaat niet alleen om hz. ali . Het is gewoon dat jullie suni's ons niet mogen en jullie zeggen tegen ons dat we niet aan de koraan houden. maar ik zelf hou wel aan de koran. ik ga alleen niet bidden. en wij aleviten hebben 12 mam als vast periode. En jullie kunnen niet zeggen dat we geen moslims zijn omdat we niet bidden en niet naar moskee gaan. nou ik heb wel eens gehoort van een moslim suni jongen dat hij iemand had neer geschoten en hij zei als reden dat het in de koraan staat. in de koran staat ook iets over hz. ali maar daar kijken julllie niet naar. en dan zeggen jullie dat wij geen moslims zijn. kijk eerst naar jullie eigen mensen en dan kom ons beoordelen.

Denk jij dat wij Hz. Ali niet respecteren? Wij respecteren hem meer dan een gemiddelde Aleviet die zegt hem als voorbeeld te nemen maar precies het tegenovergestelde doet van Hz. Ali. Jullie zijn bijna een belediging voor Hz. Ali. Het spijt me zeer, maar dit is gewoon zo. [Gewijzigd op 12 november 2009 17:08:59]
AleviQue.. (20)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 12 november 2009 16:48:47

Kain- (22)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 11 november 2009 16:21:11

ik vraag me af

beseffen ze wel dat ze zichzelf voorschut zetten

ik bedoel maar, zoals zeliha al 10 keer zei :
we lezen de kuran maar negeren welke vers we willen ( de vijf zuilen van de islam onder andere )

en als iemand erover wat zeg is het meteen is misdaad.
meteen zeggen van: ik oordeel mensen niet en jullie wel ?

tja als we oordelen dan doen we dat maar

zoals hz mevlana zei:
vuur is niet bang voor water [Gewijzigd op 11 november 2009 16:23:16]
ManBearP.. (22)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 11 november 2009 16:07:56

Royem- zei:
ManBearPig zei:
Royem- zei:
btw. nogmaals, mij zie je niet huilen.. En k denk dat het overgrote gedeelte van de alevitische bevolking hier het zelfde over denkt. Of men mij nou als moslim of als christen ziet, ik weet zelf donders goed waar ik en waarom ik er in geloof.... Dat hoef ik een derde niet uit te leggen... happy.gif

Jij niet. Anderen wel. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat Alevieten kwaad worden wanneer ze niet moslims genoemd worden.

En dus?

En dus zijn er wel Alevieten die zeiken wanneer soennieten zeggen dat het Alevitisme in tegenstrijd is met de Islam.
ManBearP.. (22)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 11 november 2009 16:06:59

Kain- zei:
^dus als iemand afdwaalt mag je daarover niks zeggen

je moet gewoon laten iemand zoals die is
of moet je hem daarbij helpen ?

drm is er een gezegde wat heb jij vandaag voor allah swt gedaan

en bidden, kuran lezen enz doe je niet voor allah swt maar voor jezelf
maar wat doe je dan voor allah swt ?
mensen helpen die afdwalen mischien ?

en cem heeft geen toegevoegde waarde

ook al wordt de kuran gebruikt eerder misbruikt aangezien, dan alevieten delen ervan gebruikt en delen wat ze niet bevatten skippe ?

Zo gaat het niet sorry en als je zo denk
moet nog veel leren.

Blijkbaar willen Alevieten dat maar niet snappen. En als we ons ermee bemoeien in een discussie over Alevieten (wat verwacht je anders dat we hier gaan doen? Semah draaien?) dan moeten we opeens respect hebben voor ze en ieders mening accepteren. Doen we ook, hoor.
Maar heb dan ook respect voor de onze, of kom helemaal niet discussiëren.
ManBearP.. (22)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 11 november 2009 16:03:31

Royem- zei:
@ Zeliha

Het bezoeken van een Cem heeft wel degelijk een toegevoegde waarde op deze discussie. Weet je waarom? Kijk, anders had je niet als een blinde kip geroepen dat de Alevieten de Kuran niet gebruiken. Daarom zeg ik, oordeel niet alsof je God bent ofzo, als je niet eens kennis hebt van bepaalde zaken.

Je oordeelt met het oordeel van Allah? Waarom laat je het oordelen niet lekker aan hem over???happy.gif

Snap je mij niet? Of wil jij mij niet snappen? Ik heb nergens gezegd dat Alevieten de Koran niet gebruiken. Zij gebruiken de Koran, maar verwerpen de 5 belangrijkste punten. Dat heb ik nu wel 5 keer herhaald in dit topic. Maar op de een of andere manier lees jij erover heen of negeer je het.

Wil je zeggen dat het niet zo is dan, dat Alevieten niet de 5 zuilen verwerpen maar accepteren? Nee, zij zeggen 'Wij zijn Aleviet en daarom doet wij daar niet aan mee'. Alsof er in de Koran een vers te vinden is waar Alevieten vrijstelling van de 5 zuilen wordt gegeven. Nogmaals: Alevieten zijn gewoon contradicties en paradox bezig.

Ik laat het ook aan hem over. Ik herhaal alleen zijn woorden. Daar is niks mis mee, sterker nog, het wordt aangeraden om dat te doen. Dat dit jou niet bevalt betekent niet dat ik het moet laten. Dit is een discussie over ALEVIETEN en de ISLAM. Hoe wil ik discussiëren zonder het oordeel van Allah hierbij te pakken? Maar goed, dit zal wel weer typisch iets Alevitisch zijn, wat je niet bevalt van de Koran gewoon negeren en doen alsof het niet bestaat.
Kain- (22)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 11 november 2009 10:44:48

^dus als iemand afdwaalt mag je daarover niks zeggen

je moet gewoon laten iemand zoals die is
of moet je hem daarbij helpen ?

drm is er een gezegde wat heb jij vandaag voor allah swt gedaan

en bidden, kuran lezen enz doe je niet voor allah swt maar voor jezelf
maar wat doe je dan voor allah swt ?
mensen helpen die afdwalen mischien ?

en cem heeft geen toegevoegde waarde

ook al wordt de kuran gebruikt eerder misbruikt aangezien, dan alevieten delen ervan gebruikt en delen wat ze niet bevatten skippe ?

Zo gaat het niet sorry en als je zo denk
moet nog veel leren.
Royem- (26)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 11 november 2009 09:44:04

@ Zeliha

Het bezoeken van een Cem heeft wel degelijk een toegevoegde waarde op deze discussie. Weet je waarom? Kijk, anders had je niet als een blinde kip geroepen dat de Alevieten de Kuran niet gebruiken. Daarom zeg ik, oordeel niet alsof je God bent ofzo, als je niet eens kennis hebt van bepaalde zaken.

Je oordeelt met het oordeel van Allah? Waarom laat je het oordelen niet lekker aan hem over???happy.gif
Royem- (26)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 11 november 2009 09:41:55

ManBearPig zei:
Royem- zei:
btw. nogmaals, mij zie je niet huilen.. En k denk dat het overgrote gedeelte van de alevitische bevolking hier het zelfde over denkt. Of men mij nou als moslim of als christen ziet, ik weet zelf donders goed waar ik en waarom ik er in geloof.... Dat hoef ik een derde niet uit te leggen... happy.gif

Jij niet. Anderen wel. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat Alevieten kwaad worden wanneer ze niet moslims genoemd worden.

En dus?
ManBearP.. (22)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 11 november 2009 00:30:02

Royem- zei:

ManBearP.. (22)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 11 november 2009 00:25:04

Quote:

DAMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMNNNNNNNNNNNN. happy.gif

Ten eerste, "Hou toch op joh"? Waarop doelde je? Ik heb het op een hele neutrale en positieve manier naar voren gebracht dat het oordeel niet aan ons is. Als jij dit onzin vindt, verwerp jij meteen een van de belangrijkste punten van de Islam. Namelijk dat GOD oordeelt, en niet wij mensen...
Ten tweede, waarop maak jij uit dat alevieten de Koran niet gebruiken? Uit de één a twee personen in je omgeving die dat roepen? Ben je ooit bij een cem geweest? Hier zou ik heel graag antwoord op willen! Ik denk dat je pas écht mag oordelen(Als je het dan toch doet) nadat je daadwerkelijk zelf bij zo'n religieuze bijeenkmst bent geweest.

Kijk, daar maak je een fout. Als ik oordeel, dan oordeel ik met de Koran in mijn hand. Ik doe niks anders dan zijn woorden herhalen. Oftewel, ik oordeel met het oordeel van Allah, dus niet in mijn eigen naam. En daar is niks mis mee. De Koran is daar erg duidelijk in. Bijvoorbeeld: Wanneer er in de Koran staat dat overspel plegers getucht moeten worden met 100 stokslagen, en een persoon voert deze staf uit, dan oordeelt hij niet in zijn eigen naam, maar met het oordeel van Allah.. Dus wanneer ik zeg dat Alevieten die de 5 zuilen van de Islam verwerpen geen moslims kunnen zijn omdat Allah dat zegt, dan is dat zo, niet omdat ik dat zeg, maar omdat dat in de Koran staat.

Nee, ik ben nooit in een Cem evi geweest. Maar dat heeft in deze discussie ook geen toegevoegde waarde omdat ieder Aleviet zijn geloof anders beleeft. Verder hebben wij het hier over het Alevitisme als Islamitische overtuiging, wat de regels van het Alevitisme zijn. En die zijn erg duidelijk, daarvoor hoef je niet perse naar een Cem Evi te gaan om die te begrijpen. Net zoals je ook niet perse een Moskee binnen hoef te treden om de Islam te begrijpen. Verder is een Aleviet die de 5 zuilen van de Islam wel accepteert - of hij die ook praktiseert doet er niet toe - hetzelfde als een Christen die zegt te geloven in de Islam. Het Alevitisme is gewoon de cultuur van de Turken die de Islam hebben overgenomen om te overleven en niet vermoord te worden, niet omdat ze ook echt moslims zijn.

Quote:
Ten derde Zeliha, ik vind het erg kinderachtig en domweg LOMP van je om zo te reageren. ik doelde niet eens op jou met mijn reactie, maar meer algemeen. Jammer dat je moet reageren alsof je op je teentjes getrapt bent. Want eerlijk is eerlijk, mij maakt het geen ene donder uit of jij vindt dat alevieten moslim zijn of niet. Jou mening doet mij namelijk geen fluit. En zo zou het ook moeten zijn, overal op deze aarde. Een mens hoort voor zichzelf te leven en te geloven, en niet voor de mening van anderen.

Ik weet dat jouw reactie niet voor mij was bedoeld. Maar dit is een openbaar forum, dus mag ik ook op jou reageren. Mijn reactie was dan ook geen persoonlijke aanval of zo. Dit is een topic over Alevieten, vindt je het nou echt zo raar dat ik mijn mening geef over het Alevitisme? Op de vorige pagina kun je reacties lezen van Alevieten die beweren dat Alevieten wel moslims zijn, maar ook tegelijk de basis van de Islam verwerpen. En aangezien dit topic over Alevieten gaat, mag ik vertellen waarom ik vind dat Alevieten geen moslims zijn, en dat doe ik met mijn kennis die ik uit de Koran haal.

Enfin, mijn mening over Alevieten is dat ze de Islam hebben overgenomen om te overleven. Niet omdat ze nou werkelijk geloven. Het Islamitische deel, oftewel Hz. Ali, maakt na eeuwen een deel uit van het Alevitisme. En dat kun je niet zomaar verbannen, dat zou een deel van je ID opgeven moeten betekenen. Maar feit blijft dat deze mensen volgens de Koran geen moslims zijn. En in zulke discussies durf ik dit ook openlijk te zeggen. Buiten zulke discussies houd ik wijselijk mijn mond en bemoei ik me niet met de geloofsovertuigingen van anderen. [Gewijzigd op 11 november 2009 00:36:16]
Royem- (26)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 10 november 2009 23:45:49

Sorteer aflopendDatum
Sorteer op