CultureG.. (33)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 20 november 2008 17:06:01
Wat maakt hem dan een Aleviet?
|
Umm_Sayf.. (24)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 20 november 2008 19:09:08
ELISNUR zei:
mijn vriend is ook een aleviet maar volgt wel de koran, alevieten zijn dus niet ongeloveg. trouwens hij gaat naar de moskee, vast, geloofd in allah en profeten.
Weet je zeker dat het een Aleviet is, en geen Soennie? Want ik vind het best vreemd dat een Aleviet naar de Moskee gaat, vast en geloofd in Allaah Sub7anahu wa ta'Ala en zijn Profeten.
[Gewijzigd op 20 november 2008 19:09:57]
|
  Eylem_ (25)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 20 november 2008 19:11:59
Umm_Sayfoudien zei:ELISNUR zei:
mijn vriend is ook een aleviet maar volgt wel de koran, alevieten zijn dus niet ongeloveg. trouwens hij gaat naar de moskee, vast, geloofd in allah en profeten.
Weet je zeker dat het een Aleviet is, en geen Soennie? Want ik vind het best vreemd dat een Aleviet naar de Moskee gaat, vast en geloofd in Allaah Sub7anahu wa ta'Ala en zijn Profeten.
Wat is daar vreemd aan? Zijn het geen Moslims dan? Denk je dat ze niet in Allah en zijn Profeten geloven? Zo niet, dan moet je eerst je huiswerk gaan doen..
|
Umm_Sayf.. (24)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 20 november 2008 19:17:53
Eylem_ zei:
Wat is daar vreemd aan? Zijn het geen Moslims dan? Denk je dat ze niet in Allah en zijn Profeten geloven? Zo niet, dan moet je eerst je huiswerk gaan doen..[/quote]
"Dogma's als bidden, vasten of pelgrimages zijn niet nodig om een goed en/of religieus mens te zijn. Volgens de alevieten ligt het goede in de mens zelf besloten en niet in de Koran, Mekka of het nakomen van 'hemelse verplichtingen'.
Het praktiseren van een religie mag niet ten koste gaan van de rechten van anderen. Alevieten zijn dan ook voorstanders van democratische beginselen als de scheiding van Kerk en Staat. Dit is eerder een seculier-humanistisch beginsel dan een religieus-humanistisch beginsel. "
Volgens mij moet jij je huiswerk gaan doen.
|
Umm_Sayf.. (24)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 20 november 2008 19:19:30
De alevieten kennen geen moskeeën, bidden niet als moslims, gaan niet op pelgrimage naar Mekka, vasten niet tijdens de islamitische vastenmaand ramadan en dragen geen hoofddoeken. Op zich hebben de alevieten daarmee niets tot weinig van doen met de islam. Toch zijn er islamitische adaptaties gemaakt uit de islam. Deze adaptaties zijn vooral gemaakt uit de sjiitische islam. Er dient te worden opgemerkt dat de sjiieten bovenstaande islamitische uitgangspunten wel praktiseren. De alevieten dienen dus ook niet gelijk te worden gesteld aan de sjiieten. De alevieten verschillen op zich net zoveel van de sjiieten als van de soennieten. Een kleine opsomming:
Net als de sjiieten vinden de alevieten dat m.b.t. de soennitisch-sjiitische schisma de schoonzoon en neef van Mohammed, zijn rechtmatige opvolger diende te zijn en is.
In de sjiitische-islam is er in februari een vastenweek. Ook vele alevieten doen hier aan mee. In deze vastenweek wordt o.a. de dood van de zonen van Ali herdacht, die in de soennitisch-sjiitische schisma-oorlog zouden zijn vermoord. Sjiieten bezien de zonen van Ali daarmee als martelaren. In Iran waar de sjiitische islam wijdverbreid is, gaat dit soms gepaard met processies en zelfkastijding. De alevieten kennen zoiets niet.
In de zogenoemde cems worden Ali en zijn zonen ook geëerd en herdacht.
|
  Eylem_ (25)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 20 november 2008 19:22:23
Dus als Alevieten niet bidden en vasten zijn het geen Moslims en als Soennieten het niet doen zijn het wél Moslims? Heel dubbel hoor..
En er zijn genoeg Alevieten die wél vasten & bidden..
Er zijn ook genoeg Soennieten die niét vasten & bidden..
En wie zijn anderen om te oordelen wie wel of geen Moslim is?? [Gewijzigd op 20 november 2008 19:22:55]
|
Umm_Sayf.. (24)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 20 november 2008 19:26:03
Eylem_ zei:Dus als Alevieten niet bidden en vasten zijn het geen Moslims en als Soennieten het niet doen zijn het wél Moslims? Heel dubbel hoor..
En wie zijn anderen om te oordelen wie wel of geen Moslim is??
Je spreekt jezelf tegen. Die Alevieten ken ik niet?
Alevieten zijn anders dan ons (de Soennieten). Alevieten geloven anders, zoals je al leest. Dus ik begrijp je punt niet? Alleen Allaah Sub7anahu wa ta'Ala kan daarover oordelen, inderdaad. Maar ik vind het hypocriet wat je zegt.
|
  Eylem_ (25)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 20 november 2008 19:30:35
Umm_Sayfoudien zei:Eylem_ zei:Dus als Alevieten niet bidden en vasten zijn het geen Moslims en als Soennieten het niet doen zijn het wél Moslims? Heel dubbel hoor..
En wie zijn anderen om te oordelen wie wel of geen Moslim is??
Je spreekt jezelf tegen. Die Alevieten ken ik niet?
Alevieten zijn anders dan ons (de Soennieten). Alevieten geloven anders, zoals je al leest. Dus ik begrijp je punt niet? Alleen Allaah Sub7anahu wa ta'Ala kan daarover oordelen, inderdaad. Maar ik vind het hypocriet wat je zegt.
Ik spreek mezelf niet tegen.. Ik gaf een voorbeeld.
Denk je dat alle Soennieten hun verplichtingen nakomen? Nee, zeker niet, maar dat zijn dus wel Moslims en als het dan om Alevieten gaat, zijn het geen Moslims.
Dat vind ík hypocriet, vooral als je dan ook nog eens zegt dat Allah alleen kan oordelen over zoiets..
|
Umm_Sayf.. (24)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 20 november 2008 19:33:52
Eylem_ zei:
Ik spreek mezelf niet tegen.. Ik gaf een voorbeeld.
Denk je dat alle Soennieten hun verplichtingen nakomen? Nee, zeker niet, maar dat zijn dus wel Moslims en als het dan om Alevieten gaat, zijn het geen Moslims.
Dat vind ík hypocriet, vooral als je dan ook nog eens zegt dat Allah alleen kan oordelen over zoiets..
Kijk wat je zegt. Hahaha! Allaah kan alleen over ons oordelen, en niet de mens. Wij gaan alleen ons graf in, op de Dag des Oordeels. Ga je wat meer verdiepen in de Islaam, zou ik zeggen. En dan kunnen we verder discussieren.
|
  Eylem_ (25)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 20 november 2008 19:40:54
Umm_Sayfoudien zei:Eylem_ zei:
Kijk wat je zegt. Hahaha! Allaah kan alleen over ons oordelen, en niet de mens. Wij gaan alleen ons graf in, op de Dag des Oordeels. Ga je wat meer verdiepen in de Islaam, zou ik zeggen. En dan kunnen we verder discussieren.
Aangezien je niet weet wat begrijpend lezen inhoudt:
Alleen Allah kan over ons oordelen ja.. Maar wat doen mensen zoals jij? Eerst zeggen dat Alevieten geen Moslims zijn én dan zeggen dat Allah alleen kan oordelen.. Dát is hypocriet.
Begrepen ?
|
Umm_Sayf.. (24)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 20 november 2008 19:42:09
Eylem_ zei:
Alleen Allah kan over ons oordelen ja.. Maar wat doen mensen zoals jij? Eerst zeggen dat Alevieten geen Moslims zijn én dan zeggen dat Allah alleen kan oordelen.. Dát is hypocriet.
Begrepen  ?
Waar lees jij dat ik dat heb gezegd? Jij bent echt vreemd, lol.
Nee, sorry. Niet begrepen. Cry me a river, woman.
|
  Eylem_ (25)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 20 november 2008 19:48:04
Begrepen  ?
Waar lees jij dat ik dat heb gezegd? Jij bent echt vreemd, lol.
Nee, sorry. Niet begrepen. Cry me a river, woman. 
Umm_Sayfoudien zei:ELISNUR zei:
^ Lees je reactie maar even na..
Hoe kan iemand die niet in Allah en zijn Profeten gelooft Moslim zijn ??
Je weet niet eens meer wat je nog geen halfuur geleden hebt gezegd en dan kom je mij vreemd noemen omg
|
Umm_Sayf.. (24)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 20 november 2008 19:50:59
Eylem_ zei:
Hoe kan iemand die niet in Allah en zijn Profeten gelooft Moslim zijn  ??
Je weet niet eens meer wat je nog geen halfuur geleden hebt gezegd en dan kom je mij vreemd noemen  omg
Pf, wat snap je niet? Alevieten bidden en zij vasten niet, en gaan ook niet naar de Moskee. En dan kom jij zeggen dat er wel Alevieten zijn, die dat wel doen. En dat was NA mijn reactie. Maar nog een keer, waar heb ik gezegd dat zij geen Moslims zijn? Het zijn geen Soennieten. En lees dat andere stuk over de Alevieten eens. Hoe kun je Soennieten met Alevieten vergelijken? Hoe durf je? Lol [Gewijzigd op 20 november 2008 19:51:37]
|
  Eylem_ (25)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 20 november 2008 19:55:45
Hoe kan iemand die niet in Allah en zijn Profeten gelooft Moslim zijn  ??
Je weet niet eens meer wat je nog geen halfuur geleden hebt gezegd en dan kom je mij vreemd noemen  omg
Pf, wat snap je niet? Alevieten bidden en zij vasten niet, en gaan ook niet naar de Moskee. En dan kom jij zeggen dat er wel Alevieten zijn, die dat wel doen. En dat was NA mijn reactie. Maar nog een keer, waar heb ik gezegd dat zij geen Moslims zijn? Het zijn geen Soennieten. En lees dat andere stuk over de Alevieten eens. Hoe kun je Soennieten met Alevieten vergelijken? Hoe durf je? Lol
En jij kent zeker alle Alevieten?? Er zijn genoeg Aevieten die wel vasten en bidden, dus ik weet niet wat jij hier komt praten? En ik vergelijk ze zeker niet met Soennieten, ik zou niet eens durven en ook niet willen..
Waar je hebt gezegd dat Alevieten geen Moslims zijn?
Nogmaals: Hoe kan iemand die niet in Allah gelooft Moslim zijn?
|
Umm_Sayf.. (24)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 20 november 2008 19:58:58
Eylem_ zei:
En jij kent zeker alle Alevieten?? Er zijn genoeg Aevieten die wel vasten en bidden, dus ik weet niet wat jij hier komt praten? En ik vergelijk ze zeker niet met Soennieten, ik zou niet eens durven en ook niet willen..
Juist, ik ken bijna geen Alevieten. Ik ken alleen Alevieten die een andere pad op gaan. Goed zo.
Pf, ben je dom, of doe je nou dom?
Jullie volgen een andere weg. Wij volgen de weg van Profeet Mohammed -vrede zij met hem-. Iniedergeval, ik ben weg. Je bent gewoon te dom voor woorden, lol. 
Ma3a Salama.
|
  Eylem_ (25)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 20 november 2008 20:05:10
Juist, ik ken bijna geen Alevieten. Ik ken alleen Alevieten die een andere pad op gaan. Goed zo.
Pf, ben je dom, of doe je nou dom?
Jullie volgen een andere weg. Wij volgen de weg van Profeet Mohammed -vrede zij met hem-. Iniedergeval, ik ben weg. Je bent gewoon te dom voor woorden, lol.
Ma3a Salama.
Hahaha ik lach je gewoon keihard uit, lees je reacties maar eens en kijk dan wie hypocriet en dom is 
En meer woorden maak ik niet vuil aan jou [Gewijzigd op 20 november 2008 20:05:39]
|
 Juist (5)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 20 november 2008 20:09:25
hou het netjes dames..
|
 Juist (5)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 20 november 2008 20:45:55
Even op een rijtje voor sommigen...
De 6 zuilen van de iman/geloof...
Geloven in:
* de eenheid van God (Tawhid)
* de engelen
* de geopenbaarde Boeken (Rollen van Abraham, de Thora, de Psalmen, de Evangeliën en de Koran)
* de profeten en de boodschappers
* de Wederopstanding en de Laatste Dag
* voorbeschikking Gods
------------------------------------------------------
Vijf zuilen van de islam.. (Dus wat je moet doen als je de bovenstaande geloofd)
* De geloofsbelijdenis (shahadah)
* De rituele gebeden (salat of salah)
* Het geven van aalmoezen (zakat of zakah)
* Het vasten tijdens ramadan (saum of siyam)
* De pelgrimstocht naar Mekka (hadj, hajj of haj)
Oke....wie zich niet aan de bovenste 5 zuilen van de islaam houd maar wel aan de 6 zuilen van het geloof is gewoon een moslim,maar dan een zondige moslim.
Maar wie afwijkt van de 6 zuilen van het geloof..
Die is naar mijn weten (geen of) een onwetende moslim.
|
Ates__ (104)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 21 november 2008 00:01:24
Hararet nârdadır, sacda değildir
Keramet baştadır, tacda değildir
Her ne arar isen kendinde ara
Kudüs’te, Mekke’de, Hac’da değildir.
Ulu Pir – Hacı Bektaş Veli
vert. wat je ook zoekt, vind het in jezelf.
|
 lavidabu.. (23)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 21 november 2008 00:38:40
Leuk en aardig, maar we moeten gewoon de Profeet volgen. Alles wat hij heeft aanbevolen is beste om te doen, en alles wat hij niet deed moeten wij ook niet doen. Verder wat in de Koran staat moeten we geloven. En de grote geleerden kunnen we volgen. Verder moeten we niet afdwalen en discussieren over onderwerpen die ons te ver gaan. Je bent een moslim als je in de eenheid van Allah geloofd en in de profeet. Verder zijn boven gerangschikt waar je in moet geloven. Als je hiervan afwijkt, moet je jezelf afvragen in hoeverre je moslim bent. [Gewijzigd op 21 november 2008 00:40:01]
|