Forum: Alevitisme (stromingen)

Sorteer aflopendDatum
Sorteer op
Je mag geen reacties plaatsen als je uitgelogd bent. Scroll naar beneden
Discussie: Alevitisme (stromingen)
Royem- (26)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 10 november 2009 23:44:03
Ga naar profiel Ga naar gastenboek Ga naar fotoalbum Ga naar dagboek

ManBearPig zei:
Royem- zei:

Applaus!
Ik denk dat mensen hier niet de plaats van God moeten willen innemen. Of een persoon zich een moslim voelt of niet, of het daadwerkelijk zo is of niet, is niet aan ons. En dát maakt een aleviet superieur aan andere (vertakkingen van) geloven.. Prachtig. Laat je oordeel lekker links en richt je op je eigen zaken. Want ik kan ook TIG gevallen opnoemen waarbij een moslim zich geen moslim mag & kan noemen, maar toch met dat gezicht rondloopt.

Alevitisme puur...schoonheid....

Hou toch op joh. Dit is een puur theologische discussie dat verder niks te maken heeft met het wel of niet mogen van Alevieten. Feit blijft dat het verwerpen van een woord uit de Koran jou per definitie een niet moslim maakt. Islam is overgave, overgave aan de woorden van Allah, of jij die woorden nou tot stand brengt of niet, de eerste stap van het moslim zijn is de Koran accepteren. Alevieten slaan daar al de plank finaal mis door hun eigen regels op te stellen en die van Allah te verwerpen. Hoeveel heb je nog meer nodig om in te zien dat Alevieten geen moslims zijn? Het zal mij verder geen worst uitmaken of iemand een wel of geen moslim is, of iemand zich een moslim voelt of niet. Maar dan moet je niet gaan zitten huilen wanneer soennieten zeggen dat Alevieten volgens de regels van de Koran domweg geen moslims zijn.

DAMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMNNNNNNNNNNNN. happy.gif

Ten eerste, "Hou toch op joh"? Waarop doelde je? Ik heb het op een hele neutrale en positieve manier naar voren gebracht dat het oordeel niet aan ons is. Als jij dit onzin vindt, verwerp jij meteen een van de belangrijkste punten van de Islam. Namelijk dat GOD oordeelt, en niet wij mensen...
Ten tweede, waarop maak jij uit dat alevieten de Koran niet gebruiken? Uit de één a twee personen in je omgeving die dat roepen? Ben je ooit bij een cem geweest? Hier zou ik heel graag antwoord op willen! Ik denk dat je pas écht mag oordelen(Als je het dan toch doet) nadat je daadwerkelijk zelf bij zo'n religieuze bijeenkmst bent geweest.

Ten derde Zeliha, ik vind het erg kinderachtig en domweg LOMP van je om zo te reageren. ik doelde niet eens op jou met mijn reactie, maar meer algemeen. Jammer dat je moet reageren alsof je op je teentjes getrapt bent. Want eerlijk is eerlijk, mij maakt het geen ene donder uit of jij vindt dat alevieten moslim zijn of niet. Jou mening doet mij namelijk geen fluit. En zo zou het ook moeten zijn, overal op deze aarde. Een mens hoort voor zichzelf te leven en te geloven, en niet voor de mening van anderen.
ManBearP.. (22)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 10 november 2009 22:41:12

Royem- zei:

Applaus!
Ik denk dat mensen hier niet de plaats van God moeten willen innemen. Of een persoon zich een moslim voelt of niet, of het daadwerkelijk zo is of niet, is niet aan ons. En dát maakt een aleviet superieur aan andere (vertakkingen van) geloven.. Prachtig. Laat je oordeel lekker links en richt je op je eigen zaken. Want ik kan ook TIG gevallen opnoemen waarbij een moslim zich geen moslim mag & kan noemen, maar toch met dat gezicht rondloopt.

Hou toch op joh. Dit is een puur theologische discussie dat verder niks te maken heeft met het wel of niet mogen van Alevieten. Feit blijft dat het verwerpen van een woord uit de Koran jou per definitie een niet moslim maakt. Islam is overgave, overgave aan de woorden van Allah, of jij die woorden nou tot stand brengt of niet, de eerste stap van het moslim zijn is de Koran accepteren. Alevieten slaan daar al de plank finaal mis door hun eigen regels op te stellen en die van Allah te verwerpen. Hoeveel heb je nog meer nodig om in te zien dat Alevieten geen moslims zijn? Het zal mij verder geen worst uitmaken of iemand een wel of geen moslim is, of iemand zich een moslim voelt of niet. Maar dan moet je niet gaan zitten huilen wanneer soennieten zeggen dat Alevieten volgens de regels van de Koran domweg geen moslims zijn.
ManBearP.. (22)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 10 november 2009 22:35:05

Dubbelpost [Gewijzigd op 10 november 2009 22:42:03]
Royem- (26)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 10 november 2009 20:58:37

Yucel_81_ zei:
Ik heb net mijn reactie nog eens gelezen en ik wil even een mogelijk misverstand uit de wereld helpen. Ik beweer dus niet dat de tegenwoordige alevieten geen moslims zijn. Wie ben ik om dat te doen ? Ik snap mensen die namens mensen spreken die ze niet eens kennen sowieso niet en bestempel ze als onwetenden. Iedereen die de geloofsbeleidenis uitspreekt is moslim. Wat ik wel beweer is dat het alevitisme oorspronkelijk een natuurgodsdienst is. Later zijn daar Islamitische invloeden aan toegevoegd. Net zoals dat de islam in Turkije met het zwaard is gebracht. Het ene is niet beter dan het andere ofzo. Uiteindelijk is elke gedachte van de mens, inclusief religie niets anders dan amusement. Als je niks geeft om hemel en hel of er simpelweg niet in gelooft valt de hele basis weg om jezelf druk te maken om God. Mensen die in een straffende en belonende God geloven hebben dus eigenlijk een handicap. Elk mens wordt vrij geboren en sommigen ketenen zicjhzelf vast aan een dogma en beperken hun vrijheid.

Anyway... Ik ga dus voor het humanistisce aspect van het alevitisme en niet voor het theologische. En velen met mij, en daarvoor is moed nodig. Ik beweer niet dat alevieten geen moslims zijn, maar het is ook zo dat niet alle alevieten moslims zijn. Doordat de alevieten eeuwenlang onderdrukt zijn door degenen die zich moslim noemen en nooit zijn geaccepteerd gebeuren er twee dingen. Of je gaat je als aleviet zien als de ware moslim of je distancieert je van het moslim zijn. Het eerste lijkt me beter. Dan hou je je tenminste aan de regels van dort kapi kirk makam. Maar een aleviet zul je nooit een andere moslim zien bekritiseren dat hij niet het juiste pad volgt. Dan zou hij nmelijk regels uit diezelfde dort kapi kirk makam overtreden. Een soenniet doet dat veel eerder. Eigenlijk doen ze niks anders. Kijk maar naar die reacties onder alevitische video's op youtube. Of kijk naar de massamoorden die op alevieten zijn gepleegd. Het is actie reactie. Het water vindt altid een uitweg.

klik

Applaus!

dedeyink.. (1)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 10 november 2009 19:52:37

ManBearPig zei:
Ik beledig Alevieten helemaal niet. Feit blijft dat het merendeel van jullie geen idee heeft over wat het Alevitisme überhaupt inhoud. En wie Hz. Ali, de persoon die jullie zogenaamd als voorbeeld nemen, was. Ten eerste behoort het Alevitisme tot de Sjiettische tak van de Islamitische stroming. Deze stroming ziet Hz Ali niet als hun profeet noch als een persoon die qua daden boven Mohammed s.a.v staat. Zij zien Ali als opvolger van Mohammed s.a.v in de hoogste rang als khalief in plaats van Omar - waar de Soennieten achter stonden/staan, die na de dood van Mohammed s.a.v die plek heeft gekregen. Vele van jullie weten niet eens wat een khalief is en waarom jullie überhaupt Ali als voorbeeld zien en zijn naam in iedere Semah/Deyis noemen.

Overigens is Ali niet vermoord in een moskee maar neergestoken en later thuis aan zijn verwondingen overleden. Als hij op straat was vermoord, waren jullie dan ook nooit meer de straat opgegaan? Kap gewoon met die ongelofelijke bullshit. Jullie gaan niet naar de moskee omdat jullie daar geen zin in hebben. Want mochten jullie Ali werkelijk als voorbeeld nemen dan zouden jullie juist naar de moskee moeten gaan en voor hem moeten bidden. Maar nee, jullie kiezen ervoor om dat niet te doen en het goed te praten met lul praat. Jullie smoesjes zijn een ontzettende belediging jegens Ali, een vrome moslim die er alles aan deed om aan de eisen van Allah te voldoen.

Ik ben ervan overtuigd dat het Alevitisme geen Islamitisch geloof is. Je kunt geen moslim zijn en tegelijk de 5 belangrijkste punten van de Islam verwerpen. En dat is het verschil tussen Soennieten en Alevieten die niet bidden of vasten. Een soenniet die niet vast is een zondige moslim, een moslim die wel alles wat Allah in de Koran zegt accepteert, maar niet volgt. Een Aleviet daarentegen praktiseert niet alleen, maar verwerpt ook de woorden van Allah. In feite zeggen jullie 'Sorry Allah, maar Ali, de man die wel zijn best deed om aan jouw eisen te voldoen is vermoord in jouw huis, dus ga ik er niet meer heen, verder vast ik ook niet en ga ook niet naar mekka, gewoon omdat de vrome moslim die wij zien als voorbeeld is vermoord in een moskee'. Hoe paradox en contradicties is dat wel niet?

En dat is dus de reden dat ik jou en jouw Alevi yoldas hierboven dom vind. Ik heb respect voor het Alevitisme, en wel meer dan dat. Ik hou van het Alevitisme. Een prachtige cultuur. Maar wanneer het aankomt op religie dan vind ik jullie maar een raar volk. Ik heb respect voor jullie wanneer jullie gewoon accepteren dat jullie geen moslims zijn. Ieder persoon die ook maar een woord van de Koran verwerpt is per definitie een niet moslim. Dus vraag je maar eens af hoe je een moslim kunt zijn als je de 5 zuilen van de Islam verwerpt.

ehehehe
uitgeluldtongue.gif
ManBearP.. (22)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 10 november 2009 17:25:16

Kain- zei:
^ zeer mooi gezegt

alleen wil ik je met 1 ding corrigeren en dat is

soenieten stonden eerste achter Hz Ebu bekir (moge Allah tevreden met hem zijn) en niet HZ Omar (moge Allah tevreden met hem zijn)

wel natuurlijk dat Hz omar later ook khalief werd

Oh ja, dat klopt. Bedankt voor de correctie.
Kain- (22)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 10 november 2009 16:52:57

AleviQueen zei:
ManBearPig zei:
AleviQueen zei:
Zo'n discussie zijn waardeloos. ik ben zelf alevi en ik ben wel moslim. als ik niet naar moskee ga zit daar wel een rede aan. onze profeet is in de moskee onthoofd. als je het verhaal niet kent dan moet je ook niet dom komen lullen. want als je een echte moslim bvent ga je ook niet drinken roken drug gebruiken. en als je hoofddoek op hebt 10 kilo make-up smeren. of als je de straat uit bent je hoofddoek af doen. ik iriteer me eraan als mensen zo dom gaan praten over alevitische mensen. weet je ik zeg het gewoon voor de laatste keer. als je er niks over weet praat dan niet weet je. Ik heb respect voor iedereen zijn cultuur. en als mensen alevitische mjensen niet kan accepteren die moeten dan maar op rotten. want ik zie genoeg redenen om de rest van de mensen ook geen moslim te noemen. je kan wel dan de ramadan doen maar als je thuis doet alof je ramadan doet en op school gewoon gaat eten dat is allemaal gunah. maarja Ik heb toch voor iedereen respect als ze voor mij ook respect hebben.

Alleen Nederlands/Engels!

Waarom zo dom?

Hoezo dom ? Het is gewoon de waarheid. Jullie lopen hier alevitische mensen slecht te maken door te zeggen waarom we niet naar moskee of waarom we niet de ramadan doen. En dat we geen moslims zijn. Waar slaat dat op. ga eerst een boek lezen over alevitische mensen en kom dan ook discuseren met mij. ik zie deze dingen heel vaak en daarom wou ik het even kwijt. en je hoeft niet te zeggen zo dom. want het is gewoon de waarheid. !!

vertel mij graag de 5 zuilen van de islam

en dat zegt al genoeg, of jullie nu wel / niet moslims zijn.

tevens vergeet niet dat in de kuran 25 profeten voorkomt, en daarbij is hz muhammed (sav ) de laatste profeet.

we zeggen niet alevitische mensen slecht zijn

we zeggen alleen heeft niks met de islam te maken, en HZ ali ( ra ) (moge Allah tevreden met hem zijn) was een moslim [Gewijzigd op 10 november 2009 16:54:28]
Kain- (22)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 10 november 2009 16:43:24

^ zeer mooi gezegt

alleen wil ik je met 1 ding corrigeren en dat is

soenieten stonden eerste achter Hz Ebu bekir (moge Allah tevreden met hem zijn) en niet HZ Omar (moge Allah tevreden met hem zijn)

wel natuurlijk dat Hz omar later ook khalief werd [Gewijzigd op 10 november 2009 16:53:16]
ManBearP.. (22)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 10 november 2009 15:50:54

Ik beledig Alevieten helemaal niet. Feit blijft dat het merendeel van jullie geen idee heeft over wat het Alevitisme überhaupt inhoud. En wie Hz. Ali, de persoon die jullie zogenaamd als voorbeeld nemen, was. Ten eerste behoort het Alevitisme tot de Sjiettische tak van de Islamitische stroming. Deze stroming ziet Hz Ali niet als hun profeet noch als een persoon die qua daden boven Mohammed s.a.v staat. Zij zien Ali als opvolger van Mohammed s.a.v in de hoogste rang als khalief in plaats van Omar - waar de Soennieten achter stonden/staan, die na de dood van Mohammed s.a.v die plek heeft gekregen. Vele van jullie weten niet eens wat een khalief is en waarom jullie überhaupt Ali als voorbeeld zien en zijn naam in iedere Semah/Deyis noemen.

Overigens is Ali niet vermoord in een moskee maar neergestoken en later thuis aan zijn verwondingen overleden. Als hij op straat was vermoord, waren jullie dan ook nooit meer de straat opgegaan? Kap gewoon met die ongelofelijke bullshit. Jullie gaan niet naar de moskee omdat jullie daar geen zin in hebben. Want mochten jullie Ali werkelijk als voorbeeld nemen dan zouden jullie juist naar de moskee moeten gaan en voor hem moeten bidden. Maar nee, jullie kiezen ervoor om dat niet te doen en het goed te praten met lul praat. Jullie smoesjes zijn een ontzettende belediging jegens Ali, een vrome moslim die er alles aan deed om aan de eisen van Allah te voldoen.

Ik ben ervan overtuigd dat het Alevitisme geen Islamitisch geloof is. Je kunt geen moslim zijn en tegelijk de 5 belangrijkste punten van de Islam verwerpen. En dat is het verschil tussen Soennieten en Alevieten die niet bidden of vasten. Een soenniet die niet vast is een zondige moslim, een moslim die wel alles wat Allah in de Koran zegt accepteert, maar niet volgt. Een Aleviet daarentegen praktiseert niet alleen, maar verwerpt ook de woorden van Allah. In feite zeggen jullie 'Sorry Allah, maar Ali, de man die wel zijn best deed om aan jouw eisen te voldoen is vermoord in jouw huis, dus ga ik er niet meer heen, verder vast ik ook niet en ga ook niet naar mekka, gewoon omdat de vrome moslim die wij zien als voorbeeld is vermoord in een moskee'. Hoe paradox en contradicties is dat wel niet?

En dat is dus de reden dat ik jou en jouw Alevi yoldas hierboven dom vind. Ik heb respect voor het Alevitisme, en wel meer dan dat. Ik hou van het Alevitisme. Een prachtige cultuur. Maar wanneer het aankomt op religie dan vind ik jullie maar een raar volk. Ik heb respect voor jullie wanneer jullie gewoon accepteren dat jullie geen moslims zijn. Ieder persoon die ook maar een woord van de Koran verwerpt is per definitie een niet moslim. Dus vraag je maar eens af hoe je een moslim kunt zijn als je de 5 zuilen van de Islam verwerpt. [Gewijzigd op 10 november 2009 17:26:53]
AleviQue.. (20)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 10 november 2009 14:51:53

ManBearPig zei:
AleviQueen zei:
Zo'n discussie zijn waardeloos. ik ben zelf alevi en ik ben wel moslim. als ik niet naar moskee ga zit daar wel een rede aan. onze profeet is in de moskee onthoofd. als je het verhaal niet kent dan moet je ook niet dom komen lullen. want als je een echte moslim bvent ga je ook niet drinken roken drug gebruiken. en als je hoofddoek op hebt 10 kilo make-up smeren. of als je de straat uit bent je hoofddoek af doen. ik iriteer me eraan als mensen zo dom gaan praten over alevitische mensen. weet je ik zeg het gewoon voor de laatste keer. als je er niks over weet praat dan niet weet je. Ik heb respect voor iedereen zijn cultuur. en als mensen alevitische mjensen niet kan accepteren die moeten dan maar op rotten. want ik zie genoeg redenen om de rest van de mensen ook geen moslim te noemen. je kan wel dan de ramadan doen maar als je thuis doet alof je ramadan doet en op school gewoon gaat eten dat is allemaal gunah. maarja Ik heb toch voor iedereen respect als ze voor mij ook respect hebben.

Waarom zo dom?

Hoezo dom ? Het is gewoon de waarheid. Jullie lopen hier alevitische mensen slecht te maken door te zeggen waarom we niet naar moskee of waarom we niet de ramadan doen. En dat we geen moslims zijn. Waar slaat dat op. ga eerst een boek lezen over alevitische mensen en kom dan ook discuseren met mij. ik zie deze dingen heel vaak en daarom wou ik het even kwijt. en je hoeft niet te zeggen zo dom. want het is gewoon de waarheid. !!
Yucel_81.. (30)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 10 november 2009 11:58:41

^ Haar reactie is begrijpelijk vind ik. De vorm wat minder, maar dat mogen we haar wel vergeven. Nogmaals... ik begrijp haar woede en frustratie. Mensen die zelf niet bidden bekritisren alevieten die niet volgens bepaalde soennah bidden. De reden dat alevieten niet zoals de mainstream moslims bidden heeft echter een andere oorsprong. Het komt niet doordat Hz Ali in de moskee is vermoord, maar omdat alevieten geloven dat het gebed ook anders en elders kan. Ze hebben hun eigen rituelen.

Stel dat Hz Ali tijdens een toiletbezoek was vermoord... dan zou het toch ook niet logisch zijn om voortaan maar je behoefte in de openlucht te doen ? Waar hij is vermoord doet niet ter zake en het is een misverstand dat de lokatie waarop hij is vermoord van invloed is op het feit dat alevieten anders bidden. In de koran staat dat je God moet gedenken middels te bidden (en te vasten) Maar er staat niet in hoe je dat moet doen of waar je dat moet doen of wanneer je dat moet doen. Het is gewoon een kwestie van cultuur en gewenning om het op welke manier dan ook te doen. Het ene is niet beter als het andere. Het gaat om de intentie.

God heeft echt geen behoefte aan gymnastische oefeningen onder begeleiding van opgeratelde versjes. (namaz) Zo ook niet aan danspasjes onder begeleiding van muziek (semah) Het klinkt misschien oneerbiedig, maar technisch gezien is het niks anders dan dat. De mens is degene die er een diepere betekenis aan toekent. Het is gewoon om jezelf beter te voelen. Dan wel om credits voor de hemel te verzamelen, dan wel om je culutueel erfgoed in stand te houden.
ManBearP.. (22)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 10 november 2009 01:04:43

AleviQueen zei:

Waarom zo dom?
AleviQue.. (20)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 09 november 2009 20:09:48

[Gewijzigd op 09 november 2009 20:13:21]
Alev_24_.. (25)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 31 oktober 2009 14:57:26

Wat staat erin dan wat is er verboden dan laughing.gif? ik wil het echt wel weten happy.gif...
Alev_24_.. (25)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 31 oktober 2009 14:55:16

als het onzin is... vertel jullie even dan wat het is laughing.gif... het is tenslotte een discussie ...
Beheerde.. (100)
Gebruiker
Geen avatar
Geplaatst op: 30 oktober 2009 20:08:54

GRAAG ALLEEN NEDERLANDS/ENGELS!
ThisWorL.. (105)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 30 oktober 2009 13:53:34

alevitisme en andere skretarische stromingen zijn verboden staan genoeg verwijzingen in de koran anyway alevieten beweren dat ze hz.ali(ra) volgen wat dus niet klopt , hz.ali(ra) was een echte moslim die 5 keer per dag ging bidden de bedevaart maakte meedeed aan de jihad destijds met de profeet samen hij vastte etc.... wat de koran voorschrijft daar hield hz.ali zich aan de alevieten doen dat niet ze hebben nix met hz.ali te maken het is iets wat honderden jaren later verzonnen is [Gewijzigd op 30 oktober 2009 13:55:31]
Yucel_81.. (30)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 30 oktober 2009 12:36:02

Ik heb net mijn reactie nog eens gelezen en ik wil even een mogelijk misverstand uit de wereld helpen. Ik beweer dus niet dat de tegenwoordige alevieten geen moslims zijn. Wie ben ik om dat te doen ? Ik snap mensen die namens mensen spreken die ze niet eens kennen sowieso niet en bestempel ze als onwetenden. Iedereen die de geloofsbeleidenis uitspreekt is moslim. Wat ik wel beweer is dat het alevitisme oorspronkelijk een natuurgodsdienst is. Later zijn daar Islamitische invloeden aan toegevoegd. Net zoals dat de islam in Turkije met het zwaard is gebracht. Het ene is niet beter dan het andere ofzo. Uiteindelijk is elke gedachte van de mens, inclusief religie niets anders dan amusement. Als je niks geeft om hemel en hel of er simpelweg niet in gelooft valt de hele basis weg om jezelf druk te maken om God. Mensen die in een straffende en belonende God geloven hebben dus eigenlijk een handicap. Elk mens wordt vrij geboren en sommigen ketenen zicjhzelf vast aan een dogma en beperken hun vrijheid.

Anyway... Ik ga dus voor het humanistisce aspect van het alevitisme en niet voor het theologische. En velen met mij, en daarvoor is moed nodig. Ik beweer niet dat alevieten geen moslims zijn, maar het is ook zo dat niet alle alevieten moslims zijn. Doordat de alevieten eeuwenlang onderdrukt zijn door degenen die zich moslim noemen en nooit zijn geaccepteerd gebeuren er twee dingen. Of je gaat je als aleviet zien als de ware moslim of je distancieert je van het moslim zijn. Het eerste lijkt me beter. Dan hou je je tenminste aan de regels van dort kapi kirk makam. Maar een aleviet zul je nooit een andere moslim zien bekritiseren dat hij niet het juiste pad volgt. Dan zou hij nmelijk regels uit diezelfde dort kapi kirk makam overtreden. Een soenniet doet dat veel eerder. Eigenlijk doen ze niks anders. Kijk maar naar die reacties onder alevitische video's op youtube. Of kijk naar de massamoorden die op alevieten zijn gepleegd. Het is actie reactie. Het water vindt altid een uitweg.

klik
Yucel_81.. (30)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 29 oktober 2009 22:01:04

Ik ben een humanist in hart en nieren en heb de alevitische cultuur altijd toegeeigend en heb het altijd geprobeerd uit te dragen. Soms denk ik dat ik op het gebied van levensovertuiging in het verkeerde nest ben geboren. Mijn familie is namelijk soenniet. Als ik mocht kiezen zou ik een groot litteken op mijn borst ervoor over hebben in ruil voor dat we toevallig alevieten waren. Het trekt me gewoon meer dan soenniet zijn. Ik heb helemaal niks met het soenniet zijn. Ik kan daar uren over uitwijden, maar samengevat kan ik stellen dat ik een aleviet met soennietische achtergrond ben. En degenen die beweren dat je ouders ook aleviet moeten zijn om jezelf zo te kunnen noemen maken zich mijns insziens schuldig aan discriminatie. Het is tenslotte een filosofie en geen sekte.

Mijn insteek in het alevitisme is nogal radicaal. Ik geloof namelijk dat we het zonder het heersende Godsbeeld ook kunnen. God zie ik als de som der atomen in het universum. Als de creatie zelf zeg maar. Ik geloof niet in een schepper die boven zijn schepping staat. Ik geloof dus dat de schepper zijn schepping is en dat de mens een spiegel van die schepping is die indien hij harmonieus met het alomvattende omgaat en zichzelf openstelt een spiritueel wezen kan zijn. Ik ben geen atheist. Ik heb gewoon een andere definitie van het Goddelijke.

Ik heb medelijden met mensen die God zien als een belonende, dan wel strafffende entiteit die middels een mens van vlees en bloed zijn in een boek samengevatte leefregels aan ons opdringt op straffe van eeuwige marteling. Zoals je waarschijnlijk weet heeft het alevitisme een sjamanistische achtergrond en ik ben van mening dat de Islamitische invloeden zijn geincorpeerd uit angst voor de heersende soennietische meerderheid. Ik geloof dus dat we God niet nodig hebben. God heeft de mens nodig. Zonder de mens is de wereld niet meer dan een levende machine. Zonder de mens is er geen liefde. En die liefde is een broeinest van het besef dat alles één is. Wie dat ziet heeft God gezien.

klik
MorMenek.. (44)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 29 oktober 2009 21:44:13

ManBearPig zei:
Alev_24_KBM zei:
Als eerste wil ik aangeven, ik ben trots dat ik een Alevit ben...

je hebt Shiiten (dit zijn aleviten die alleen gericht zijn op Hz.Ali)
Je hebt Caferi (dit zijn aleviten die allen gericht zijn op weet nie meer)
en Koerdische en alles soorten aleviten en ding hebben we gemeen Het islam en het Kuran...

Ik ben een turkse Aleviet... en wat k heb geleerd.. Mohammed is onze profeet en Hz.Ali is zijn schoonzoon plus zijn bloedeigen neef... en Mohammed gaf zijn verantwoordelijkheid aan Hz.Ali waardoor Osmanlilar Hz.Ali en zijn familie op 1 na hebben uitgeroeid... En vergeet nie Hz.Ali was de eerste persoon die gebeden heeft... waarna de rest hem volgden...

Dus de meesten Sunniten zijn en gaan hier nie mee akkoord, zij zien hem nie... alleen ik doe nie mee aan Ramadan omdat het later in het Koran werd opgenomen.... Tegenwoordig... men verzint telkesn nieuwe regels .. en zet nieuwe regels in het Koran... Ik vast 15 dagen en dat is 12 Imam...

Hz. Ali heeft altijd gezegd... Gorundugun gibi ol yada Oldugun gibi gorun...
Respeteer iemand zoals je zelf respecteerd

Meest onzin reactie van deze maand yes.gif

Totaal mee eens!

Waar heb jij het nou weer over. =/

Laat alles even zitten.. de laaste zin "Alleen Ned/Eng" [Gewijzigd op 30 oktober 2009 20:10:27]
Sorteer aflopendDatum
Sorteer op