Ates__ (104)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 21 november 2008 00:47:22
Niemand mag in deze wereld oordelen wie wel of geen goede moslim is (geweest).
|
ELISNUR (27)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 21 november 2008 00:47:27
Umm_Sayfoudien zei:De alevieten kennen geen moskeeën, bidden niet als moslims, gaan niet op pelgrimage naar Mekka, vasten niet tijdens de islamitische vastenmaand ramadan en dragen geen hoofddoeken. Op zich hebben de alevieten daarmee niets tot weinig van doen met de islam. Toch zijn er islamitische adaptaties gemaakt uit de islam. Deze adaptaties zijn vooral gemaakt uit de sjiitische islam. Er dient te worden opgemerkt dat de sjiieten bovenstaande islamitische uitgangspunten wel praktiseren. De alevieten dienen dus ook niet gelijk te worden gesteld aan de sjiieten. De alevieten verschillen op zich net zoveel van de sjiieten als van de soennieten. Een kleine opsomming:
Net als de sjiieten vinden de alevieten dat m.b.t. de soennitisch-sjiitische schisma de schoonzoon en neef van Mohammed, zijn rechtmatige opvolger diende te zijn en is.
In de sjiitische-islam is er in februari een vastenweek. Ook vele alevieten doen hier aan mee. In deze vastenweek wordt o.a. de dood van de zonen van Ali herdacht, die in de soennitisch-sjiitische schisma-oorlog zouden zijn vermoord. Sjiieten bezien de zonen van Ali daarmee als martelaren. In Iran waar de sjiitische islam wijdverbreid is, gaat dit soms gepaard met processies en zelfkastijding. De alevieten kennen zoiets niet.
In de zogenoemde cems worden Ali en zijn zonen ook geëerd en herdacht.
och meisje weet je het beter dan mij?? mijn vriend en zijn familie zijn alevieten! ze gaan niet allemaal naar moskee maar de ouders en mijn vriend doen dat wel. dat moet een beetje van je hart komen denk ik.
|
Ates__ (104)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 21 november 2008 00:49:21
Alevieten gaan niet naar de moskee, maar naar de Cemevi.
|
CultureG.. (33)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 21 november 2008 00:51:50
Ates__ zei:Niemand mag in deze wereld oordelen wie wel of geen goede moslim is (geweest).
En mogen we oordelen of iemand een niet-Moslim is? Ook al zou die persoon schijten op Mohammed.. Ik wil maar zeggen.. mogen we oordelen in uitzonderingen? Of nooit.. door niemand???????
|
 lavidabu.. (23)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 21 november 2008 00:53:01
ik oordeelde net niet, ik gaf aan dat wat jij zei, zoek bij jezelf toch? en ik zei je moet je afvragen in hoeverre je met de Islam overeenkomt. De moslim is te beschrijven toch, iemand die gelooft in ......
|
 lavidabu.. (23)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 21 november 2008 00:56:03
Cultureglue je bnt een vieze rat, die de boel probeert op te fokken. ik dacht dat ik met jou normaal kon discussieren, maar dat was blijkbaar schijn. je hebt je ware identiteit naar voren gebracht. Ga zo door islamofobie - patient.
|
Ates__ (104)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 21 november 2008 00:57:28
CultureGlue zei:Ates__ zei:Niemand mag in deze wereld oordelen wie wel of geen goede moslim is (geweest).
En mogen we oordelen of iemand een niet-Moslim is? Ook al zou die persoon schijten op Mohammed.. Ik wil maar zeggen.. mogen we oordelen in uitzonderingen? Of nooit.. door niemand???????
Iemand als ongelovige bij naam noemen kan wel, met name als die persoon zulke lelijke uitingen over de Profeet Mohammed V.Z.M.H doet.
Maar je mist een beetje het punt wat ik bedoel: geen enkele macht, laat staan een mens kan erover oordelen wie wel of geen goed mens/ moslim is (geweest).
Ik lees hier bepaalde reacties in de trant van 'Alevi is geen moslim', het is een reactie daar op.
|
ELISNUR (27)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 21 november 2008 00:58:29
Ates__ zei:Alevieten gaan niet naar de moskee, maar naar de Cemevi.
ik zeg het nogmaals mijn vriend is een aleviet en gaat wel naar de [b]moskee[/b], vast en bid ook.
|
CultureG.. (33)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 21 november 2008 00:59:43
Ates__ zei:CultureGlue zei:Ates__ zei:Niemand mag in deze wereld oordelen wie wel of geen goede moslim is (geweest).
Iemand als ongelovige bij naam noemen kan wel, met name als die persoon zulke lelijke uitingen over de Profeet Mohammed V.Z.M.H doet.
Maar je mist een beetje het punt wat ik bedoel: geen enkele macht, laat staan een mens kan erover oordelen wie wel of geen goed mens/ moslim is (geweest).
Ik lees hier bepaalde reacties in de trant van 'Alevi is geen moslim', het is een reactie daar op. Dus in sommige gevallen mag men wel oordelen.. Dat zeg je toch? In sommige gevallen mag je oordelen over iemand of die een ongelovige is of niet. In sommige gevallen?
|
Ates__ (104)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 21 november 2008 01:00:08
lavidabuena zei:ik oordeelde net niet, ik gaf aan dat wat jij zei, zoek bij jezelf toch? en ik zei je moet je afvragen in hoeverre je met de Islam overeenkomt. De moslim is te beschrijven toch, iemand die gelooft in ......
Nee idd; maar in de Cem zeggen wij ook alleen maar; Allah, Mohammed, Ali.
Dat geeft denk ik wel aan in hoeverre wij als Alevi geloven.
|
Ates__ (104)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 21 november 2008 01:02:14
ELISNUR zei:Ates__ zei:Alevieten gaan niet naar de moskee, maar naar de Cemevi.
ik zeg het nogmaals mijn vriend is een aleviet en gaat wel naar de [b]moskee[/b], vast en bid ook.
Okay relaxed en more power to him, als hij zich daar prettig bij voelt 100% respect.
Ik bedoelde over het algemeen, dus bijna alle Alevi's (Turks)
|
Ates__ (104)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 21 november 2008 01:04:36
Dus in sommige gevallen mag men wel oordelen.. Dat zeg je toch? In sommige gevallen mag je oordelen over iemand of die een ongelovige is of niet. In sommige gevallen?[/quote]
Jaa duuuh je kan toch gewoon zeggen dat iemand ongelovig is, als deze zelf voor het feit uitkomt dat ie Ateist is?
Dat is geen oordeel vellen dat is bevestigen van een bekend gegeven.
Maar beledigen en daarmee op de ziel trappen van andere mensen is gewoon DOM: dat is een persoonlijk oordeel van mij.
|
CultureG.. (33)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 21 november 2008 01:29:35
Dus zeggen dat iemand een ongelovige is.. is niet oordelen? Dus dat maakt God niet uit.. dat is een bekend gegeven.. God zal niet iets anders zeggen.. Want God kan ons niet verrassen met zijn oordelen?
|
 1979 (5)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 21 november 2008 02:13:09
Mwa ik ben nooit Alevieten tegen gekomen die bidden in een moskee, vasten met de ramadan, of die elke donderdag avond uit de koran lezen. Ze menen onderling wel dat je van zulke hebt, zou best kunnen maar dan is dat ook met de vinger aan te wijzen. En als je één de vijf zuilen van de Islam en één van de 5 zuilen van de Imam niet accepteerd kan je je zelf ook geen moslim noemen, zo makkelijk is dat namelijk. Als je 1 ding al mist ben je niet compleet. Dit zeg ik niet maar het geloof.
|
CultureG.. (33)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 21 november 2008 13:08:06
Maar wie zegt er hoe het geloof in elkaar zit? Diegene die toch oordeelt de beste interpretatie te hebben?
|
 lavidabu.. (23)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 21 november 2008 14:18:11
Cultureglue je zet bepaalde woorden in een zin maar hebt nog steeds weinig zinnen geformuleerd die van betekenis zijn in deze discussiestelling. Ik twijfel over jou redeneringen omdat het drogredeneringen zijn en je haalt te veel uit de context. [Gewijzigd op 21 november 2008 14:18:32]
|
CultureG.. (33)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 21 november 2008 14:22:16
Ik plaats mss wel dingen uit zijn context.. maar daarom is het niet meer IN een context hé.. Het is mss alleen maar in een perspectief dat jou niet aanstaat.
Je kan misschien wel een beetje retorisch googelen.. maar.. uim..
Wat wil je winnen? Dat ik ook in de hemel ga met zoveel maagdjes? Of dat jij in de hemel gaat met zoveel maagdjes?
Waar is het jou om te doen?
|
 lavidabu.. (23)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 21 november 2008 14:30:55
Het maakt mij niet uit of jij gelooft of niet, ik irriteer me alelen op de manier waarop jij je uit over mijn geloof. Je kan meer respect hebben.
Even als ondersteuntje:
In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.
1. Zeg: "O gij ongelovigen,
2. Ik bid niet aan, wat gij aanbidt,
3. Noch gij bidt aan, wat ik aanbid.
4. Noch wil ik aanbidden, wat gij aanbidt,
5. Nogmaals gij wilt niet aanbidden wat ik aanbid.
6. Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst."
|
CultureG.. (33)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 21 november 2008 14:39:17
Islam is niet jouw geloof.. In die zin dat het niet jouw eigendom is.
Dus laten we zo'n drie honderd berichten.. van 'mijn geloof' 'mijn geloof' 'mijn geloof' overslaan..
Ik mag er evenveel geloof bij hebben als jij.. en ik MOET er niet hetzelfde bij geloven als jou.. Moeilijk hé
|
 lavidabu.. (23)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 21 november 2008 14:42:19
Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdient
|