BRITTEY (24)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 29 april 2009 00:23:24
^ Lees GOED wat ik schrijf.
Dat zeg ik namelijk. Kinderen naar Koranles sturen vind ik instampen.
Graag beter lezen aub.
|
 Genc_Fen.. (27)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 28 april 2009 16:05:45
BRITTEY zei:Nee, ik romantiseer het niet, ik leg uit wat de gewoonte is, en dát is de waarheid. God is sowieso aanwezig, maar spreekt niet out loud in the open. Daarom doet iemand anders hebt. Het is hoe dan ook een onbegonnen discussie met jou. Want wat jij benoemd als instampen, benoem ik anders. Een kind van 5 die niet eens kan lezen naar Koranles sturen, dat vind ik instampen.
Ohw een kind dat net begint te lezen naar Koranles sturen is geen instampen he...
Of het kind gaat ALTIJD vrijwillig he?
Ik weet bijna honderd procent zeker dat meer dan driekwart van het totaal met tegenzin gaat, in mijn tijd was het zo, ik wil niet eens over deze tijd beginnen.
FF kindje sturen om Koran te leren lezen, begrijpen hoeft niet dat wordt zo ongeveer ingeprent...
Cultureglue, je hebt zeker een punt. Niet luisteren naar de zeikerds..
|
CultureG.. (33)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 28 april 2009 14:46:26
Daarom doet iemand anders het.. in zijn plaats.. sjonge sjonge..
|
  BRITTEY (24)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 26 april 2009 23:15:04
Nee, ik romantiseer het niet, ik leg uit wat de gewoonte is, en dát is de waarheid. God is sowieso aanwezig, maar spreekt niet out loud in the open. Daarom doet iemand anders hebt. Het is hoe dan ook een onbegonnen discussie met jou. Want wat jij benoemd als instampen, benoem ik anders. Een kind van 5 die niet eens kan lezen naar Koranles sturen, dat vind ik instampen.
|
CultureG.. (33)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 26 april 2009 17:26:34
BRITTEY zei:@ CG: het gaat niet om instampen. En het gaat ook niet om de baby die het evident kan vinden, het gaat om het feit dat er een nieuw wezen op aarde is gekomen, en je de veiligheid van God influisterd. Maargoed als je het sowieso als instampen ziet, dan zal geen enkele reden het 'logisch' maken waarschijnlijk.
Ooo je fluisterd de veiligheid van God in.. Alsof Hij dat zelf niet kan of niet wil ofzo.. Of niet aanwezig is? 
Het is een instampen van een gewoonte die van generatie op generatie is overgegaan.. Met het te romantiseren neem je het niet weg van die waarheid hoor!
|
  Studi0_9 (7)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 26 april 2009 11:16:58
Ik kan me herinneren dat bij mij broertje mijn opa het heeft gedaan. En hij zal het wel weten aangezien hij imam was.
|
Cikomeli (104)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 25 april 2009 23:24:07
Volgens mij hoeft het niet perse de (echte) vader te zijn. Heb vaak meegemaakt dat oudere mannen uit de familie (opa's, ooms) t gebed in het oortje van de baby influisterden en ook had ik gehoord dat de naam van de baby in het oor wordt gefluisterd 3 keer.. maar ik kan het mis hebben
|
Dawah (29)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 25 april 2009 23:05:24
SOENNA
Geboorte van een kind
1. Fatima (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft overgeleverd:
“dat toen het tijd was voor haar bevalling, de Profeet Oem Salmah en Zainab (moge Allah tevreden met hen zijn) naar mij toestuurde met de instructie dat zij Ayatoel Koersi, soera Al-Falaq en soera An-nas voor mij moesten lezen
2. De nageboorte en de navelstreng moeten met gepaste zorg begraven worden want het zijn delen van het menselijk lichaam.
3. Na de geboorte moet de pasgeborene een gedegen ghoesl gegeven worden.
4. Daarna moeten de eerste woorden die de oren van het kind bereiken de boodschap van de Grootsheid en de Eenheid van Allah zijn en het Profeetschap van Rasoeloellah. Dit wordt gedaan door azaan in het rechteroor te maken en iqaamah dichtbij het linkeroor (deze nobele daad moet het liefst door een gerenommeerd Alim of een ouder lid van het gezin gedaan worden). Als zo iemand niet onmiddellijk beschikbaar is dan kan elke mannelijke moslim deze Soenna uitvoeren.
5. Het uitvoeren van Tahniek (het in de mond van de baby plaatsen van een stukje zacht gekauwde dadel). De tahniek moet ook het voorrecht van een alim of vrome oudere van het gezin zijn. Als zo iemand niet beschikbaar is dan kan elke mannelijke moslim deze handeling uitvoeren. Honing kan een vervanging voor de dadels zijn als deze niet voorhanden zijn. (Boechari)
6. Op de zevende dag moet de pasgeborene een passende naam krijgen. (Aboe Dawoed)
7. Het maken van aqieqah (geboortefeest) op de zevende dag.
8. Aqieqah is een vorm van sadaqah om het kind tegen ongeluk te beschermen. Twee schapen of twee geiten worden voor een jongetje geofferd en voor een meisje is één schaap of geit voldoende. Als er om bepaalde redenen niet op de zevende dag aqieqah gemaakt kan worden dan moet het op de 14de, de 21ste, de 28ste (of welke dag dan ook wat een veelvoud van zeven is). Hoe eerder de aqieqah uitgevoerd wordt, hoe beter het is.
9. Het is moestahab om op de zevende dag het haar van de baby af te scheren. Goud of eventueel zilver gelijk aan het gewicht van het haar kan als liefdadigheid aan de armen gegeven worden, anders is het gelijkwaardige bedrag in geld voldoende. Het haar moet met het nodige respect begraven worden.
10. Om de salaat aan onze kinderen op een leeftijd van zeven jaar voor te schrijven.
bron http://www.walidin.com/soenna.htm
|
Dawah (29)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 25 april 2009 23:03:53
_MiracLe_ zei:
Tijdens de eerste dagen van het jonge leven voeren de ouders speciale handelingen uit( bijvoorbeeld het aanbrengen van amuletten of het uispreken van bepaalde formules) om te voorkomen dat boze jinns het kind kwaad kunnen doen. ''
Amuletten aanbrengen is niet toegestaan, het is bijgeloof (shirk) je geloofd dan dat die amulet je kind gaat beschermen, maar alleen Allah beschermd ons.
|
 Nineveh (21)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 23 april 2009 08:03:21
Dat weet ik echt niet..
|
  _MiracLe.. (26)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 23 april 2009 08:00:38
Tohaa zei:Ik heb ooit bij levensbeschouwing geleerd dat idd de vader "er is geen god dan god" in de oren moest fluisteren.. Ik weet niet of je dat bedoelt
yup.
maar ik hoor nu verschillende verhalen over of het nou wel de echte vader moet zijn of niet..??!!
|
 Nineveh (21)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 23 april 2009 07:46:52
Ik heb ooit bij levensbeschouwing geleerd dat idd de vader "er is geen god dan god" in de oren moest fluisteren.. Ik weet niet of je dat bedoelt
|
 enjewait.. (3)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 23 april 2009 03:57:58
|
  _MiracLe.. (26)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 23 april 2009 03:57:10
jah
dan nog wil k dat jij t doet
|
 enjewait.. (3)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 23 april 2009 03:54:58
my dad t0ld you that
|
  _MiracLe.. (26)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 23 april 2009 03:44:47
hmm
het is dus zo dat het niet perse de echte vader hoeft te zijn.. maar dat het wel een man moet zijn
kzou echt graag willen dat Aytug dit dan doet :
|
  UmitShak.. (52)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 23 april 2009 02:57:11
CultureGlue zei:Je bent nog maar juist geboren.. en het 'instampen' begint al.. natuurlijk dat je het dan allemaal zo evident vinden kan jij bent fucking freaky, iedere topic zie ik jou wel klagen over iets
|
  YanarA (104)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 23 april 2009 01:47:27
gewoon doen meis wat je denkt wat je moet doen . uit
|
  _MiracLe.. (26)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 22 april 2009 23:24:05
is tog altijd zo bij hem
|
  BRITTEY (24)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 22 april 2009 23:10:05
@ CG: het gaat niet om instampen. En het gaat ook niet om de baby die het evident kan vinden, het gaat om het feit dat er een nieuw wezen op aarde is gekomen, en je de veiligheid van God influisterd. Maargoed als je het sowieso als instampen ziet, dan zal geen enkele reden het 'logisch' maken waarschijnlijk.
|