YaHSi_Ca.. (25)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 21 januari 2011 00:56:48
Ik vraag me af he, in hoe verre je bepaalde dingen moet uitzoeken..
Voornamelijk op gebied van het 'buiten huis eten'
Stel je komt ergens er staat "100% HALAL/HELAL"
in hoeverre ben jej in ons geloof verplicht het uit te zoeken..
of gaat het zoals 'sommige anderen' het doen..
Hij/Zij heeft gezegd dat het HELAL is het is dus op zijn RUG..?
Kan iemand mij hier verheldering over geven?
BVD!
|
 StaatSvi.. (81)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 21 januari 2011 20:43:04
heb een stukje van internet geplukt voor u..... mischien kan Dawe je wegwijs maken ,die meneer leest meer over de islam dan de gemiddelde moslim hier op chatnu
Het eten van varkensvlees. Het is een onrein dier omdat het uitwerpselen eet. Het kan volgens vele Moslims leiden tot allerlei lichamelijke kwalen en allergieën. Zelfs in de westerse medische sector komen er steeds meer aanwijzingen dat varkensvlees een negatieve invloed op de gezondheid kan hebben.
Het eten van dieren die niet ritueel geslacht zijn maar een natuurlijke dood zijn gestorven.
Een dier dat door geweld gedood is, of door een wild dier is aangevreten.
Een dier dat voor afgoden is geofferd.
Een dier waarvan bij het jagen of slachten de naam van Allah niet is uitgesproken.
Roofvogels, dieren met klauwen en giftanden, knaagdieren, reptielen en insecten.
Bloed. Het kan namelijk verschillende ziekteverwekkers bevatten. Daarom is het van belang dat het ritueel slachten met een zeer scherp mes gebeurt en dat de halssnede zo snel en deskundig mogelijk wordt uitgevoerd. Zodat het bloed zoveel mogelijk en zo snel mogelijk kan wegvloeien. Het dier mag zo min mogelijk pijn lijden.
Maar wat te doen als er geen Halal voedsel beschikbaar is?
Als het absoluut niet anders kan. In een situatie van overleven mag een Moslim Haram voedsel tot zich nemen.
Maar wie ertoe gedwongen wordt, niet uit begeerte of om te overtreden, voor hem is het geen vergrijp. Allah is vergevend en barmhartig
(Koran 2:173)
Naast Halal en Haram hebben we ook nog het zogenoemde ‘schemer gebied’ oftewel Mushbooh. Indien je enigszins twijfelt over een bepaald product, vermijdt het dan. Om zekerheid te krijgen wat er dan precies in zo’n product zit, is het raadzaam om contact op te nemen met de fabrikant.
Als je de etiketten van de producten bekijkt, staat er veel informatie op.
Zoals houdbaarheid, de fabrikant, eventueel bereidingsinstructies en ingrediënten aanduiding.
En juist om die ingrediënten aanduiding gaat het. De E-nummers die er vaak opstaan zijn de moeite waard om eens nader te bekijken.
In een volgend artikel zal ik proberen dit verder toe te lichten, Insha Allah.
‘Jullie die geloven ! Eet van de goede dingen die Wij voor jullie levensonderhoud gegeven hebben en betuigt dan aan Allah, als Hij het is die jullie dienen.
Hij heeft voor jullie slechts verboden wat vanzelf is doodgegaan, bloed, varkensvlees en vlees van iets waarover iets anders dan Allah is aangeroepen.’
(Koran 2: 172-173)
Moge Allah mij vergeven wanneer ik fouten heb gemaakt en Allah weet het beste.
Bronnen: Islam de natuurlijke weg – Abdul Wahid Hamid.
De Islam - Ruquaiyyah Maqsood
|
 Chaos (24)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 21 januari 2011 20:45:40
Als je op helal en haram wilt letten kun je onmogelijk wat eten in Nederland. BIjna overal zit gelatine in, en gelatine is afkomsting van varkensvet. Dus in hoeverre je het moet uitzoeken? Tot het uiterste. In hoeverre je het kunt naleven? Beperkt.
|
 YaHSi_Ca.. (25)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 22 januari 2011 02:41:58
@ staatsvijand Fijn dat je even de moeite heb willen nemen om het op te zoeken, maar wat ik heb gehoort is dat je op die wijze hier in Nederland geen dieren mag slachten dat het ten strengste verboden is. Je moet ze een lichtelijke shok geven en vervolgens mag je ze slachten. Zou dat betekenen dat we dus eigenlijk geen vlees mogen/moeten eten?
@ Chaos ik bedoel meer eigenlijk het vlees eten buiten huis zeg maar, ik probeer gelatine te vermijden maar zoals je zegt zit het tegenwoordig bijna overal in..
|
 Chantall.. (31)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 22 januari 2011 02:57:33
YaHSi_CaZiBe zei:@ staatsvijand Fijn dat je even de moeite heb willen nemen om het op te zoeken, maar wat ik heb gehoort is dat je op die wijze hier in Nederland geen dieren mag slachten dat het ten strengste verboden is. Je moet ze een lichtelijke shok geven en vervolgens mag je ze slachten. Zou dat betekenen dat we dus eigenlijk geen vlees mogen/moeten eten?
@ Chaos ik bedoel meer eigenlijk het vlees eten buiten huis zeg maar, ik probeer gelatine te vermijden maar zoals je zegt zit het tegenwoordig bijna overal in..
Iets vaker het nieuws volgen.
Nederlands grootste export vlees product is halal vlees. Er is namelijk een uitzondering op die wet voor koosjer/halal vlees.
Er zijn slachtbanken in nederland die halal slachten, de slacht word door een moslim gedaan. Er word geen verdoving gegeven. Er is 2 maanden geleden een fimp over op tv geweest. Partij voor de Dieren die toen een hela heisa maakte erover. [Gewijzigd op 22 januari 2011 02:58:37]
|
 YaHSi_Ca.. (25)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 22 januari 2011 03:02:25
Retrokitten zei:YaHSi_CaZiBe zei:@ staatsvijand Fijn dat je even de moeite heb willen nemen om het op te zoeken, maar wat ik heb gehoort is dat je op die wijze hier in Nederland geen dieren mag slachten dat het ten strengste verboden is. Je moet ze een lichtelijke shok geven en vervolgens mag je ze slachten. Zou dat betekenen dat we dus eigenlijk geen vlees mogen/moeten eten?
Nederlands grootste export vlees product is halal vlees. Er is namelijk een uitzondering op die wet voor koosjer/halal vlees.
Er zijn slachtbanken in nederland die halal slachten, de slacht word door een moslim gedaan. Er word geen verdoving gegeven. Er is 2 maanden geleden een fimp over op tv geweest. Partij voor de Dieren die toen een hela heisa maakte erover.
Maak jij je maar geen zorgen over of ik het nieuws volg of niet.. 
Ik heb namelijk gehoord dat het nog steeds gebeurt..
Was laatst bij de KFC eten, ze geven aan dat ze daar halal kip hebben, ik vraag me af in hoeverre dat waar is.. zo veel kip alles halal? en al die andere HALAL tenten dan
|
 Chantall.. (31)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 22 januari 2011 03:07:36
YaHSi_CaZiBe zei:Retrokitten zei:YaHSi_CaZiBe zei:@ staatsvijand Fijn dat je even de moeite heb willen nemen om het op te zoeken, maar wat ik heb gehoort is dat je op die wijze hier in Nederland geen dieren mag slachten dat het ten strengste verboden is. Je moet ze een lichtelijke shok geven en vervolgens mag je ze slachten. Zou dat betekenen dat we dus eigenlijk geen vlees mogen/moeten eten?
Er zijn slachtbanken in nederland die halal slachten, de slacht word door een moslim gedaan. Er word geen verdoving gegeven. Er is 2 maanden geleden een fimp over op tv geweest. Partij voor de Dieren die toen een hela heisa maakte erover.
Maak jij je maar geen zorgen over of ik het nieuws volg of niet.. 
Ik heb namelijk gehoord dat het nog steeds gebeurt..
Was laatst bij de KFC eten, ze geven aan dat ze daar halal kip hebben, ik vraag me af in hoeverre dat waar is.. zo veel kip alles halal? en al die andere HALAL tenten dan
KFC is niet halal.
http://www.youtube.com/watch?v=MD05n_1AkZc
|
Usta2011 (30)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 13 november 2011 14:44:22
Als je zeker wilt weten dat je helal eet..zelf slachten in je tuin..
|
 karayeri.. (25)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 19 november 2011 16:33:17
Het is geen koken met sterren daarboven
|
simarik4.. (23)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 01 december 2011 21:38:52
als je het kan eten is het halal
|
 Communis.. (91)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 03 december 2011 18:17:50
Grootste fabeltje van deze eeuw.... halal-producten.... iets wat je met je eigen ogen niet hebt waargenomen, moet je per definitie niet als waarheid aannemen. De voedingsindustrie maakt veel geld met deze halal-bullshit.... hoop dat mn punt duidelijk is............... YaHSi_CaZiBe zei:Ik vraag me af he, in hoe verre je bepaalde dingen moet uitzoeken..
Voornamelijk op gebied van het 'buiten huis eten'
Stel je komt ergens er staat "100% HALAL/HELAL"
in hoeverre ben jej in ons geloof verplicht het uit te zoeken..
of gaat het zoals 'sommige anderen' het doen..
Hij/Zij heeft gezegd dat het HELAL is het is dus op zijn RUG..?
Kan iemand mij hier verheldering over geven?
BVD!
|
 karayeri.. (25)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 10 december 2011 09:04:49
als de drie topklasse-profeten andere smaak zouden hebben hadden ze vast andere spijswetten geintroduceerd. zolang je je babies niet opeet lijkt het me stug dat de god er iets om geeft of er gelatine in je winegum zit.
|