DaWE (49)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 13 maart 2011 15:10:39

De Afghaanse historische boeddhabeelden die tien jaar geleden door de taliban werden verwoest, worden niet hersteld. Dit heeft de de werelderfgoedorganisatie van de Verenigde Naties, Unesco, bekendgemaakt.
Het besluit kwam deze week tijdens een tweedaagse bijeenkomst van wetenschappers, Afghaanse functionarissen en donoren in Parijs.
Hoewel het expertpanel verdeeld was over de mogelijkheid van reconstructie van de 1500 jaar oude beelden, liet de Unesco de Afghaanse regering weten niet achter herstel te staan. De werelderfgoedorganisatie zegt andere financiële prioriteiten te hebben en vreest voor de authenticiteit van de beelden.
Om replica's te maken van de kolossale monumenten, die eens 55 en 38 meter hoog waren, is 12 miljoen dollar nodig. De beelden moeten echter voor de helft van nieuwe stenen worden gemaakt.
"We denken dat elke reconstructie in feite nep is, vanwege het gebrek aan origineel materiaal", zei Francesco Bandarin van de Unesco tijdens een conferentie in New York. "Het publiek wil geen nepmonumenten zien, ze willen de realiteit zien. En deze beelden zijn verwoest. Hoe zeer we dat ook betreuren, het is een historisch feit."
Etnische minderheid
De boeddhabeelden, die dateren uit de zesde eeuw, werden in 2001 opgeblazen als onderdeel van een talibanoffensief om voorislamitische bouwwerken uit Afghanistan te verwijderen.
Een groep Duitse wetenschappers onder leiding van Erwin Emmerling van de Universiteit van München, stelde onlangs dat de kleinste van de twee hersteld kon worden. De wetenschappers hebben de beelden jarenlang bestudeerd en honderden stukken steen geanalyseerd die momenteel in opslagplaatsen in de Bamiyanvallei liggen.
Ook de Afghaanse regering is tegen herstel van de beelden. Op het besluit om niet te restaureren is kritisch gereageerd door de Hazara-gemeenschap in Afghanistan, een etnische minderheid die zegt historische wortels in de Bamiyanvallei te hebben en de beelden als hun trots beschouwen. De groep, die al heel lang te maken heeft met discriminatie, vermoedt dat politieke overwegingen ten grondslag liggen aan het besluit de beelden niet te restaureren. "Het verbaast ons niet dat de Afghaanse regering de boeddha's van Bamiyan niet wil herbouwen", zegt een woordvoerder van de gemeenschap die anoniem wil blijven. "De boeddhabeelden zijn een belangrijk bewijs dat het Hazaravolk al duizenden jaren in deze streek woont."
Kloostergrotten
Hoewel de etnische groep hoofdzakelijk islamitisch is, vertoont hun Oost-Aziatische uiterlijk overeenkomsten met monumenten zoals de boeddhabeelden. "Afghaanse regimes hebben het beleid om alle historische symbolen van de Hazara's te laten verdwijnen", zegt de woordvoerder. "De negentiende-eeuwse Afghaans-Pathaanse koning Abdurrahman heeft het gezicht van Boeddha in Bamiyan verwoest. Het was heel eenvoudig: hij wilde niet dat het gezicht van Boeddha op dat van de Hazara's leek."
De Unesco zegt echter prioriteit te geven aan het behoud van de gehele Bamiyanvallei, een gebied dat op de werelderfgoedlijst staat een boeddhistische kunst en kloostergrotten uit de eerste eeuw herbergt. "Onze prioriteit is het behoud van wat er nog is en zorgen voor veiligheid, zodat het gebied geopend kan worden voor toeristen", zegt Bandarin.
Andrea Lunt (IPS)
BRON
|
 DaWE (49)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 13 maart 2011 15:18:26
ben er ook tegen dat het beeld zou hersteld worden.
Het moet zo de geschiedenis ingaan zodat ze binnen honderden of duizenden jaren nog kunnen zien welke zo gezegde vredelievende sekte zulke dingen vernielden in naam van Allah.
|
  ClearCry.. (100)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 13 maart 2011 15:19:38
Wat jammer nou, moet er bijna van gaan huilen.
|
 Beautifu.. (18)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 13 maart 2011 15:42:08
ach gossie toch, dat mensen zulke dingen nodig hebben om een geloof zwart te maken
|
 DaWE (49)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 13 maart 2011 15:51:07
BeautifulMONSTER zei:ach gossie toch, dat mensen zulke dingen nodig hebben om een geloof zwart te maken
Dat geloof maakt zichzelf zwart 
Of vindt jij het normaal dat dat geloof beelden opblaast van andere religies of geloofsovertuigingen?
|
 Beautifu.. (18)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 13 maart 2011 16:48:28
ik ga deze discussie niet met jou aan doei
|
 DaWE (49)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 13 maart 2011 16:54:07
BeautifulMONSTER zei:ik ga deze discussie niet met jou aan doei
hou dan volgende keer je bek 
en ach ja, ik begrijp dat het nog een beetje moeilijk is voor jou om zulke discussies aan te gaan, je bent er nog een beetje jong voor 
doei doei
|
 Beautifu.. (18)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 13 maart 2011 16:56:26
DaWE zei:BeautifulMONSTER zei:ik ga deze discussie niet met jou aan doei
hou dan volgende keer je bek
en ach ja, ik begrijp dat het nog een beetje moeilijk is voor jou om zulke discussies aan te gaan, je bent er nog een beetje jong voor
doei doei 
Uhh.... hahahaha
|
  ClearCry.. (100)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 13 maart 2011 17:51:24
DaWE zei:BeautifulMONSTER zei:ach gossie toch, dat mensen zulke dingen nodig hebben om een geloof zwart te maken
Of vindt jij het normaal dat dat geloof beelden opblaast van andere religies of geloofsovertuigingen?
Sinds wanneer kom jij op voor een 'religie'?
En een antwoord op je vraag: Ja we vinden het dood normaal. En nu?
|
 DaWE (49)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 13 maart 2011 18:28:31
ClearCrystal. zei:DaWE zei:BeautifulMONSTER zei:ach gossie toch, dat mensen zulke dingen nodig hebben om een geloof zwart te maken
Waar staat er ergens dat ik op kom voor een religie?
En als jullie dat normaal vinden zou je het ook normaal moeten vinden dat er mensen de koran verscheuren, opbranden of er hun gat mee afvegen.
|
  ClearCry.. (100)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 13 maart 2011 18:32:20
DaWE zei:ClearCrystal. zei:DaWE zei:BeautifulMONSTER zei:ach gossie toch, dat mensen zulke dingen nodig hebben om een geloof zwart te maken
En als jullie dat normaal vinden zou je het ook normaal moeten vinden dat er mensen de koran verscheuren, opbranden of er hun gat mee afvegen.
Ik doe zoals jij het altijd doet, ik interpreteer dingen anders.
Vinden we niet normaal, en nu?
|
 DaWE (49)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 13 maart 2011 18:46:49
ClearCrystal. zei:DaWE zei:ClearCrystal. zei:DaWE zei:BeautifulMONSTER zei:ach gossie toch, dat mensen zulke dingen nodig hebben om een geloof zwart te maken
goed geprobeerd, maar het is wel een hemelsbreed verschil.
En dat dacht ik al dat je het niet normaal vindt.
Dat bevestigd alleen maar wat ik al jaren zeg " iedereen moet respect hebben voor de Islam maar de Islam moet voor niets respect hebben" 
bedankt voor het nogmaals te bevestigen
|
  ClearCry.. (100)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 13 maart 2011 19:00:58
DaWE zei:ClearCrystal. zei:DaWE zei:ClearCrystal. zei:DaWE zei:BeautifulMONSTER zei:ach gossie toch, dat mensen zulke dingen nodig hebben om een geloof zwart te maken
goed geprobeerd, maar het is wel een hemelsbreed verschil.
En dat dacht ik al dat je het niet normaal vindt.
Dat bevestigd alleen maar wat ik al jaren zeg " iedereen moet respect hebben voor de Islam maar de Islam moet voor niets respect hebben"
bedankt voor het nogmaals te bevestigen 
Owja, leg mij dat oh zo hemelsbrede verschil eens uit?
Goed van je jo, ik ben trots op je dat je kan denken. Geef je zelf is een schouderklop. Je praat trouwens over de Islam alsof het een levend wezentje is, die loopt en praat. Wees niet zo bang jo. Moet? niemand dwingt je iets..
|
 DaWE (49)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 13 maart 2011 19:10:05
ik verwijs telkens naar iets, jij zuigt uit je duim of je kunt niet begrijpend lezen.
Ik bang? waar haal je dat nu weer?
|
  ClearCry.. (100)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 13 maart 2011 19:19:18
Ik zie jou anders niet naar 'iets' verwijzen.. Ik heb alleen gezegd dat je opkomt voor een religie, en dat interpreteer ik uit de door jou geplaatste tekst.. Zoals jij het ook altijd doet.. Als jij nu vindt dat ik uit mijn duim zuig of niet begrijpend kan lezen geldt dat precies ook voor jou..
Kan je het nog volgen of moet ik het nog een keer uitleggen?
|
 DaWE (49)
Gebruiker
|
Geplaatst op: 13 maart 2011 19:38:07
ClearCrystal. zei:Ik zie jou anders niet naar 'iets' verwijzen.. Ik heb alleen gezegd dat je opkomt voor een religie, en dat interpreteer ik uit de door jou geplaatste tekst.. Zoals jij het ook altijd doet..  Als jij nu vindt dat ik uit mijn duim zuig of niet begrijpend kan lezen geldt dat precies ook voor jou..
ik doe niets aanders dan naar iets verwijzen, maar je leest er blijkbaar naast.
effe die oogkleppen afdoen of een goede leesbril kopen.
Ik kan heel goed volgen, jij blijkbaar niet en raakt stilletjes aan vast 
zoals ik al schreef, ik ben voor niemand en niets bang.
|
 Black_Ve.. (27)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 13 maart 2011 19:43:22
Achter zijn toetsenbord is iedereen de man.
Taliban, gevormd door amerika doet dingen door het geloof te misbruiken. De handelingen die zei verrichten hebben verder niks met het geloof te maken. Ze beweren de koran te lezen zoals jij dat doet.. Er is niemand die kan aantonen dat ons geloof geweld aanstuurt. En eerder, jaren geleden heb jij ook stukken verzen uit de koran geplukt op de manier zoals wilders dat ook doet waar ik je mooi antwoord en verklaringen op heb gegeven maar noooooooit meer wat van gehoord.. waarom niet dawe? bevalt het je niet? durf je het niet aan? schijtluis
|
  ClearCry.. (100)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 13 maart 2011 19:51:03
DaWE zei:ClearCrystal. zei:Ik zie jou anders niet naar 'iets' verwijzen.. Ik heb alleen gezegd dat je opkomt voor een religie, en dat interpreteer ik uit de door jou geplaatste tekst.. Zoals jij het ook altijd doet..  Als jij nu vindt dat ik uit mijn duim zuig of niet begrijpend kan lezen geldt dat precies ook voor jou..
ik doe niets aanders dan naar iets verwijzen, maar je leest er blijkbaar naast.
effe die oogkleppen afdoen of een goede leesbril kopen.
Ik kan heel goed volgen, jij blijkbaar niet en raakt stilletjes aan vast 
zoals ik al schreef, ik ben voor niemand en niets bang.
Ik heb je een uur geleden ook al gevraagd, maar ik heb er nog steeds geen antwoord op.. Wat is die 'iets' verhelder mij is even.
Het blijkt dat je heel goed kan volgen, we hebben het niet over bang zijn, maar over mijn en jouw manier van interpreteren en wat die oh zo hemelse verschil is..
|
 Black_Ve.. (27)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 13 maart 2011 19:53:46
Je zal lang moeten wachten op je antwoord want op alles waar het geen verklaring op heeft geeft het geen reactie
|
 Black_Ve.. (27)
Verwijderd
|
Geplaatst op: 13 maart 2011 19:54:24
Dan is hij weer aan het werk, dan is hij weer aan het eten, dan is hij weer aan het schijten.. altijd toevallig net wanner hij vast loopt
|